معرفی ۳ رشته برتر با درآمد، بازار کار و شرایط مهاجرتی عالی
در سالهای قبل به علت تصمیمات نادرست نهادهای تصمیم گیری، بسیاری از دانشگاهها دانشجویان را بدون در نظر گرفتن نیاز کشور از لحاظ بازار کار پذیرفته و بعد از اتمام تحصیل خیل بیکاران تحصیل کرده را روانه اجتماع کردند. در این مقاله به معرفی رشتههای مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران پرداخته که از رشتههای با بازارکار بسیار خوب و درآمد عالی در ایران و جهان هستند.
رشته مهندسی کامپیوتر
امروزه تقریبا تمام کارهای ما توسط کامپیوترها و نرم افزارهای آن به صورت های گوناگون انجام میشود.
- سیستم کنترل خودروها
- انواع رایانه، گوشی، تبلت و…. که دارای نرم افزارهای کاربردی مانند اپلیکیشن بانک، رمز ارز، تجارت، بازی و …
- پهپادها یا همان پرندههای بدون سرنشین که امروزه در جنگها، پیدا کردن گمشدگان و …. کاربرد دارد.
- اینترنت اشیا مانند اجاقگازهای هوشمند و….
- انواع دستگاههای پزشکی، آزمایشگاهی و…. که امکان تشخیص و حتی درمان بسیاری از بیماری ها را فراهم آورده اند.
- رباتیک، پردازش صوت و تصویر، محاسبات پیچیده، دیتا آنالیز و…
- هوش مصنوعی و کاربردهای آن از موارد ساده ای مانند ویرایش تصویر تا پیدا کردن علائم سرطان در چهره فرد و ….
با توجه به سرعت پیشرفت بسیار زیاد علم و تکنولوژی در جهان، پرورش مهندسان کامپیوتر که دارای قدرت حل مسائل جدید و تحلیل دادهها برای استفاده سایر متخصصان در تمام علوم مهندسی، زیستی و انسانی را دارند، اهمیت ویژه ای یافته است.
تعریف و اهداف رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاههای ایران
آموزش مهندسی کامپیوتر به عنوان رشته دانشگاهی در ایران قدمتی نزدیک به ۳۰ سال دارد و در طول زمان با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان، بازنگریهای کلی در سرفصل دروس و آموزش آن صورت گرفته است.
در آخرین بازنگری رشته مهندسی کامپیوتر توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشته مهندسی کامپیوتر تلاش شده است كه موارد مهم زیر مورد توجه واقع شود تا مهندسانی مسلط به دانش روز در کشور تربیت شوند:
تربیت متخصصانی که در عرصه تولید نرم افزارها و سخت افزارهای فن آور به کمک دانشمندان، متخصصان علوم دیگر آمده و کشور را در زمینه برنامه نویسی و … از خارج بی نیاز کنند. تربیت متخصصان داخلی، علاوه بر بومی سازی علم، از درز اطلاعات مهم به بیرون کشور و استفاده دشمنان جلوگیری خواهد کرد.
- هماهنگی با برنامه تحصیلی و رویکردهای پژوهشی دانشگاههای معتبر دنیا
- هماهنگی با موسسات معتبر علمی و پژوهشی به ویژه موسسات معتبر AEEE ,ACM
- به روز رسانی دروس و منابع مختلف برای جانماندن از قطار پیشرفت علوم کامپیوتر که با سرعت بسیار زیاد در حال حرکت و خلق ابزارهای جدید است.
تعريف و اهداف مصوبه جدید وزارت علوم از رشته مهندسی کامپیوتر
هدف رشته مهندسی کامپیوتر (که دارای شباهت بسیاری با علوم کامپیوتر است) پرورش متخصصین و مهندسانی است که هم تراز متخصصان کشورهای پیشرفته و دانشگاهی دنیا از لحاظ تئوری و عملی باشند. فارغالتحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر باید به صورت عملی در مراکز صنعتی، پژوهشگاه ها، شرکت های فناور، استارتاپها به حل مشکلات نرمافزاری و سخت افزاری پرداخته و در حوزه ساخت دستگاهها و برنامه های کاربردی جدید، به متخصصان دیگر رشته ها یاری دهند.
مهندسی کامپیوتر با رشته علوم کامپیوتر دارای تشابهات بسیاری است اما مهندسی کامپیوتر در اصطلاح مهندسان، دست به آچار تعبیر میشود. یعنی از لحاظ کاربرد عملی مهندسان کامپیوتر نسبت به دانش آموختگان علوم کامپیوتر برتری دارند.
دانشگاههای برتر ایران در رشته مهندسی کامپیوتر
-
دانشگاه صنعتی شریف
- دانشگاه تهران
- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- دانشگاه شهید بهشتی
- دانشگاه علم و صنعت
- دانشگاه صنعتی اصفهان
- دانشگاه فردوسی مشهد
- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
- دانشگاه صنعتی تبریز
- دانشگاه شیراز
- دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
- دانشگاه آزاد واحدهای علوم و تحقیقات تهران، واحد تهران جنوب و تهران مرکز و واحد قزوین
دانشگاههای برتر دنیا در رشته مهندسی کامپیوتر
در ادامه لیست ۱۰ دانشگاه برتر دنیا را بررسی میبینیم.
- دانشگاه برکلی
- دانشگاه استنفورد
- دانشگاه میشیگان
- دانشگاه ماساچوست
- cornell university
- دانشگاه کلمبیا
- دانشگاه واشنگتن
- دانشگاه جان هاپگینز
- دانشگاه کالیفرنیا
- Yale University
وضعیت اشتغال و بازار کار مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر از بازار کار نسبتا خوبی در ایران و اغلب کشورهای دنیا برخوردار است. دلیل وجود بازار کار مناسب برای دانشآموختگان این رشته، استفاده از انواع سیستمهای کامپیوتری در تمام لوازم و تجهیزات مورد استفاده بشر است. امروزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، انقلاب صنعتی دیگری را در جهان رقم زده است.
سنسورهای تشخیص دما، آتش سوزی، دزدگیرها، جی پی اس ها، اجاق گازهای کنترل شونده با اینترنت، خودروهای برقی، پهپادها، سیستمهای اندازه گیری، خانه های هوشمند همه و همه با استفاده از ریزپردازنده و اصطلاحا مغزهای کامپیوتری کار میکنند. بازاریابی و فروش محصولات هم امروزه وابسته به اینترنت و شبکههای اجتماعی و پیام رسان ها و سایت ها است. حمل و نقل هوشمند در اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و تپسی که تبدیل به سوپر اپلیکیشن های همه کاره در زندگی ما شده اند، نتایج پیشرفت مهندسی و علوم کامپیوتر در دنیا و ایران است؛ اما نکته مهمی که در بازار کار و اشتغال خودنمایی میکند، تسلط و تخصص فرد به رشته و حیطه ای است که میخواهد در آن استخدام شود دارد.
امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت، متا و …. مهندسان و کارشناسان خود را از سراسر جهان به صورت دورکاری جذب میکنند. در اغلب این شرکتها داشتن مدرک از دانشگاههای معتبر میتواند عاملی برای حضور در مصاحبه استخدام باشد، اما نتیجه مثبت بعد از انجام و ارسال نمونهکارهایی است که به آن محول میشود که باید از کیفیت بالا برخوردار باشد. بنابراین اگر میخواهید در این رشته موفق شوید، حتما باید بر رشته تخصصی که میخواهید در آن فعالیت کنید مسلط باشید. مثلا ساخت اپلیکیشن ها، آنالیز دیتا، ساخت نرم افزارهای ویندوز، سیستم عامل، برنامه نویسی، امنیت و شبکه هر کدام تخصص های منحصر به فردی است که باید در کنار دروس دانشگاهی با تمرین و تکرار و آموزش به حد اعلای تسلط بر آن برسید.
یک برنامه نویس متخصص به وسیله ابزارهایی مانند گوگل میت و اسکایپ و … به همکاران تیم خود در سراسر دنیا متصل و در جلسات شرکت میکند و بعد از هماهنگی با تیم فقط و فقط با یک لب تاب یا کامپیوتر به اینترنت متصل شده و کار خود را انجام میدهد.
معرفی رشته علوم کامپیوتر
در جنگ جهانی دوم، وقتی که ارتش آلمان به رهبری هیتلر در حال فتح کشورهای اروپایی بود و انگلستان زیر حملات سنگین هیتلر به سوی نابودی و شکست حرکت میکرد، تعدادی از مهندسان و ریاضی دانان از جمله آلن تورینگ به وسیله دولت انگلیس استخدام میشوند تا شاید بتوانند با شکستن رمزهایی که ارتش آلمان برای مخابره استفاده میکرد، نتیجه جنگ را تغییر و یا حداقل از تلفات خود کاهش دهند.
دلیل استخدام این دانشمندان شکستن رمز ماشینهایی موسوم به انیگما بود که آلمانیها به عنوان دستگاه رمز خود از آن استفاده میکردند. از آنجا که اغلب بیسیمها قابل شنود بودند، هیچگاه نمیشد، پیام را به طور مستقیم رد و بدل کرد؛ چون دشمن از آن اطلاع پیدا کرده و خود را برای دفاع یا ضد حمله آماده میکرد. آلمان نازی با ساخت انیگما، تمام دستورات را به رمز تبدیل میکرد و طرف دیگر باید همین دستگاه کدها را از حالت رمز خارج و در دسترس فرماندهان قرار میداد.
آلن تورین شروع به ساخت دستگاهی کرد که بتوانند رمزهای انیگما را شکسته و از اطلاعات ارتش آلمان آگاهی یابد. تورینگ به کمک همکارانش ماشینی الکترومکانیکی ساخت که رمزهای انیگما را زودتر از روش لهستانیها در ۱۹۳۲ میشکست. این ماشین را که بامب نامیده شد، مادر کامپیوترهای امروزی میدانیم.
بر خلاف تصور اکثریت ما، علوم کامپیوتر فقط آموختن یک یا چند زبان برنامه نویسی، اسمبل کردن کامپیوتر، بالا آوردن یک سایت، طراحی اپلیکیشن و…. نیست. فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر میتوانند تمام موارد گفته شده را انجام دهد، اما علم او بسیار بیشتر از استفاده از نرمافزارها و یا برنامههایی که قبلا ساخته شده است. به عبارت بهتر در این رشته به حل مسائل به صورت مفهومی، ریاضی و با رویکرد حل مسئله پرداخته می شود، مانند کاری که آلن تورینگ و تیم او برای ساخت دستگاه رمز شکن انجام دادند.
شاید این روزها از خطرات هوش مصنوعی شنیده باشید. سیاستمداران، دانشمندان، صاحبان کسب و کار هر روز از پیشرفت هوش مصنوعی بیشتر هراسان میشوند چون ممکن است نسل انسان را که سازنده آن است، با خطرات جدی و حتی بقا مواجه کند.
هدف این رشته تربیت کارشناسانی است که با درصد خطای بسیار کم و بالاترین دقت در کمترین زمان ممکن به بهترین روش های حل مسئله دست پیدا نمایند. به جرئت می توان گفت هیچ مسئله ای در طبیعت وجود ندارد که از راه الگوریتم های ریاضی حل نشود. امروزه کامپیوتر به کمک مهندسان و متخصصان آمده تا بتوانند مسائل و مفاهیم طبیعی را به صورت ریاضی و به کمک کامپیوترها بازسازی و حل کنند.
علوم کامپیوتر یا علم کامپیوتر
علوم کامپیوتر شالودهای از علوم مختلف ریاضی، روش حل مسئله، زبان برنامه نویسی و… است که قدرت خلاقیت و نوآوری در آن موجب ساخت ابزار و برنامههایی برای افزایش کیفیت زندگی میکند.
اگر با تحصیل در رشته علوم کامپیوتر میخواهید نرم افزار نویس شوید، یا کامپیوتر و لب تاب تعمیر کنید یا بفروشید، اپلیکیشن های اندروید و ios طراحی کنید، سایت دیجیکالا و آپارات و یوتیوب و فیسبوک بسازید و مهم تر از همه به الگوریتم و ریاضی علاقه ندارید به جای علوم کامپیوتر، رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنید.
معرفی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاههای ایران
رشته علوم کامپیوتر در اغلب دانشگاههای دنیا و ایران دارای دروس و سیلابس یکسانی است. در ادامه رشته علوم کامپیوتر را با توجه به آخرین مصوب وزارت علوم ایران، معرفی میکنیم.
در رشته علوم کامپیوتر دروسی برای درک بهتر از تحلیل و تجزیه روشهای حل مساله به کمک کامپیوتر، بیو انفورماتیک، بهینه سازی فرآیندها، دستگاهها و ….. تدریس میشود که دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی باید این دروس را پاس کنند.
برای برگزاری یا حذف هر رشتهای در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، اهداف مشخصی تعریف میشود. در سالیان گذشته برخی از رشتهها مورد بازنگری و تدوین جدید قرار گرفته و برخی دیگر به علت نبود کارکرد مناسب با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی حذف شدند؛ اما رشتههای جدیدی هم در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا وارد دانشگاهها شده که از بازار کار مناسبی هم برخوردارند. در ادامه به معرفی دلایل مهم برای برگزاری رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی میپردازیم:
- توسعه پژوهشهای بنیادی در علوم مختلف
- تقویت قدرت تجزیه و تحلیل و حل مسائل جدید و پیداکردن راه حل بهینه
- پرورش خلاقیت و نوآوری
- توسعه و استفاده در پژوهشهای میان رشتهای و فناورانه مانند بیوتکنولوژی، جنگال و ….
- بهره برداری از پیشرفتهای علوم کامپیوتر جهت حل مسایل کاربردی، مسائل مهندسی و….
با پیشرفت علم و اطلاعات بسیار زیادی که برای پردازش و تصمیم گیری وجود دارد، در تمام پژوهشهای بنیادین نیاز به علمی است تا بتوان آنها را به سرعت دستهبندی، الگو سازی و قابل نتیجه گیری کرد.
به عنوان مثال دیگر، کشف واکسن کرونا در زمانی کوتاه به علت پیشرفت علم در زمان ما بود. اطلاعاتی که از این ویروس در میلیونها مبتلا در سراسر جهان جمع آوری شد، فقط توسط کامپیوتر قابل پردازش بود. در همه علوم میتوان مواردی را یافت که فقط و فقط به کمک کامپیوتر و علوم کامپیوتر و فرزند آن یعنی هوش مصنوعی قابل حل است.
اگر در رشته علوم کامپیوتر درس بخوانید تواناییهای زیادی برای ورود به بازار کار، ادامه تحصیل و حتی زندگی شخصی پیدا خواهید کرد. البته منظورمان فقط ورود به این رشته و پاس کردن دروس نیست!
- توانایی حل و مدل سازی مسائل
- به چالش کشیدن و پیدا کردن راه حلها و برنامههای بهینه
- توانایی طراحی الگوریتم برای حل مساله
- توانایی کد نویسی و پیاده سازی کدها
- توانایی کار گروهی برای پیاده سازی نرم افزاری در جهت کشف علوم نوین، یا حل مسائلی که در صنعت حل نشده و پیدا کردن راههای کم هزینه و سریع
- توانایی برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهشهای صنعتی
- همکاری در تمام صنایع دانش بنیان برای تحقیق، تولید و بهینهسازی محصولات مختلف
رشته علوم کامپیوتر قبل از سال ۱۳۹۵ در مقطع کارشناسی در ۴ گرایش اقدام به جذب و تربیت نیروی متخصص میکرد؛ اما در مصوبات جدید وزارت علوم در دفترچه انتخاب رشته کنکور، گرایشها از اغلب رشتههای کارشناسی و رشته علوم کامپیوتر حذف شدهاند. در برخی دانشگاهها مانند دانشگاههای علمی-کاربردی علوم کامپیوتر و رشتههای دیگر با گرایش خاص اقدام به پذیرش دانشجو میکنند.
در ایران تمایل اغلب دانش آموزان به هنگام انتخاب رشته کنکور، رشته مهندسی کامپیوتر است. علت آن را هم کمی به واژه “مهندسی” میتوان مرتبط دانست و قسمتی را هم به واحدهای آسان وکمی کاربردی تر در رشته مهندسی کامپیوتر معطوف داشت. علوم کامپیوتر پیوند بیشتری با ریاضیات، آمار، علوم داده و بیم سنجی دارد که تحصیل آن را مقداری دشوار میکند؛ اما برای داوطلبانی که سختی آن را به دیده منت تحمل کنند، ردیف های شغلی بالاتر و حقوق بیشتری در آینده خواهد ساخت. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر تسلط بیشتری بر برنامه سازی خواهند داشت و مشکلات را به کمک ایدهها و روشهای جدید حل میکنند تا حدی که بتوانند یک سیستم عامل یا زبان برنامه نویسی جدید را به دنیا معرفی کنند.
رشته علوم کامپیوتر و مهاجرت
رشته علوم کامپیوتر در ایران از نظر انتخاب دانش آموزان در این شاخه (ریاضی و کامپیوتر) برای ادامه تحصیل بعد از رشته مهندسی کامپیوتر و قبل از رشته ریاضیات و کاربردها قرار دارد.
نکته دوم که در مورد انتخاب رشته علوم کامپیوتر به قصد مهاجرت است، چه در ایران کارشناسی بگیرید و یا این که از کارشناسی برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، انتخاب دانشگاههای دارای رنک جهانی هستند. در بالا چند دانشگاه برتر در دنیا معرفی شد که البته شرایط برای مهاجرت ایرانیان به این کشورها کمی دشوار است. دانشگاههای آسیایی اغلب دارای رنک جهانی نیستند و کیفیت آموزشی مناسبی برای ادامه تحصیل در اروپا و آمریکا ارائه نمیدهند به غیر از دانشگاه سنگاپور که در بالا به آن اشاره کردیم.
نکته سوم: برخی دانشگاهها در رشته ای مانند پزشکی ممکن است دارای رتبه و اعتبار باشند اما در رشته علوم کامپیوتر خیر! قبل از هرگونه تصمیم برای مهاجرت و تحصیل در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان و…. با مشاور آگاه و متعهد مشورت کنید.
رتبه قبولی رشته علوم کامپیوتر
در ادامه رتبه قبولی در رشته علوم کامپیوتر در کنکور سال قبل برای شما داوطلبان عزیز،گردآوری شده است.هر چند به کمک رتبه های قبولی سال گذشته می توانید، حدود رتبه قبولی در کنکور امسال را حدس بزنید،اما به هیچ عنوان فقط با استناد به این رتبه ها،انتخاب رشته نکنید.هر ساله به علت تغییر ظرفیت دانشگاه ها،تغییر سهمیه و تغییر علائق دانش آموزان،رتبه قبولی در کنکور جا به جا می شود. بنابراین به کمک مشاور انتخاب رشته حرفه ای، درست انتخاب رشته کنید.
دانشگاههای برتر دنیا در رشته علوم کامپیوتر
در ادامه ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در رشته علوم کامپیوتر را به شما عزیزان معرفی میکنیم.
رتبه اول: دانشگاه Massachusetts Institute of Technology (MIT)
رتبه دوم: دانشگاه Carnegie Mellon University
رتبه دوم: دانشگاه Stanford University
به علت یکسان بودن امتیازات کسب شده علمی وپژوهشی ۲ دانشگاه همزمان رتبه دوم را کسب کردند
رتبه چهارم: University of Oxford
رتبه پنجم: University of California, Berkeley (UCB)
رتبه ششم: National University of Singapore (NUS)
رتبه هفتم: Harvard University
رتبه هشتم: University of Cambridge
رتبه نهم: ETH Zurich و Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore)
گرایشهای علوم کامپیوتر در کارشناسی ارشد
در مقطع کارشناسی ارشد رشتههای دانشگاهی دارای گرایش هستند که در هر یک از گرایشها به صورت جزئی و تخصصی به تدریس پرداخته شود.
- محاسبات علمی و بهینه سازی
- نظریه محاسبه، الگوریتم و منطق محاسباتی
- علوم داده و هوش مصنوعی
- محاسبات زیستی
- کدگذاری و رمزنگاری
- علوم کامپیوتر گرایش الگوریتم و نظریه محاسبه
- علوم کامپیوتر گرایش داده کاوی
- علوم کامپیوتر گرایش علوم تصمیم و دانشی
- علوم کامپیوتر گرایش محاسبات علمی
- علوم کامپیوتر گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی
- علوم کامپیوتر گرایش منطق و روشهای صوری
- علوم کامپیوتر گرایش نظریه سیستم ها
نکته مهم در گرایشها این است که اغلب گرایش های کارشناسی ارشد رشته های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و برخی گرایشهای ریاضیات و کاربردها با هم یکسان هستند.
معرفی رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
علم Biotechnology استفاده همزمان از دانشهای مختلف از جمله علوم پایه (زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و کامپیوتر) و فنی و مهندسی، برای استفاده از توانمندیهای اکوسیستمهای زیستی برای تولید محصولات و فرآوردههای مختلف دارویی، کشاورزی، مواد غذایی و همچنین استفاده کاربردی از این علوم و فناوریها برای کشف روش و راهکارهای نوین درمان، تشخیص و پیشگیری بیماریهای مختلف در پزشکی است.
بسیاری از بیماریهایی که در گذشته لاعلاج محسوب میشدند مانند بیماری صعب العلاج هموفیلی، امروزه و با استفاده از متدهای بیوتکنولوژی مانند ژن درمانی در کشور انگلستان، به صورت کامل بهبود پیدا میکنند.
Biotechnology تحولی بزرگ در حوزههای دارویی، درمانی، غذایی، کشاورزی و محیط زیست برای کشورهای دارنده این دانش به وجود آورده است. در حوزه درمانی میتوان به درمان انواع بیماریها مانند ساخت واکسن کرونا و…. اشاره کرد. در حوزه ساخت دارو به طور مثال داروی فاکتور ۸ ریکامبیننت در ایران هم توسط این دانش و در دنیا تمام فاکتورهای انعقادی خون تولید میشود. اثر بخشی داروها با نیمه عمر زیاد از دیگر مزایای داروهای جدید و فناورانه است.
امروز استفاده از دانش بیوتکنولوژی به عنوان راهبرد استراتژیک در مدیریت کلان سیستم دارو، درمان، کشاورزی، بیو تروریسم، اپیدمیولوژی و …. تبدیل شده است. بسیاری از هزینههای اقتصادی ناشی از همه گیری بیماریها و درمان آنها با استفاده از بیوتکنولوژی کاهش یافته است.
رشته بیوتکنولوژی از دهه ۷۰ شمسی در ایران به عنوان راهبرد ملی تعریف شد. آغاز فعالیت موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و درمانی مانند موسسه رویان در این سالها پایهریزی شد. ثمرات این برنامه ریزی را در از بین بردن یا به حداقل رسیدن ناباروری در کشور، ساخت داروهای انعقادی با استفاده از شیر حیوانات، اولین حیوانات شبیه سازی شده و …. را امزوزه برداشت میکنیم.
از سیاستهای این راهبرد، برنامهریزی برای تربیت نیروهای متخصص در گرایشهای مختلف بیوتکنولوژی بوده است. رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از سال ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران و توسط اساتید مجرب پایه ریزی و مقدمات برگزاری آن پردازش شد. در این راستا و با اشراف به دو ویژگی این دوره، یعنی پیوستگی فرآیند آموزش بعد از دیپلم متوسطه تا مرحله دکتری (.Ph.D) و در بر داشتن قلمرو آموزشی برای حوزههای مختلف علوم پایه و فنی مهندسی، برنامه ریزی نظام آموزشی دوره، تعیین واحدهای درسی و تدوین سرفصل های دروس صورت پذیرفت. این برنامه در اردیبهشت سال ۱۳۷۷ به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم رسید.
رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در ایران که فعلا فقط توسط دانشگاه تهران به صورت پیوسته تدریس میشود، دوره آموزشی فرا رشتهای است. منظور از این واژه را میتوان این گونه تعریف کرد که، رشته ای که پا را از علوم تشکیل دهنده خود مانند زیست شناسی، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر، هوش مصنوعی، شیمی و …. فرا تر گذاشته و با استفاده از تمام این علوم، راهکارهای جدید پیش پای سلامت و زندگی بهینه انسان میگذارد.
رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی متناسب با تواناییهای دانشجویان برتر به صورت بسیار منظم، پیوسته و فشرده آماده شده است؛ با توجه به آنکه دانش بیوتکنولوژی جایگاهی ویژه در کشور دارد و نیروی متخصص در این حوزه اندک هستند، ایجاد و راه اندازی دورهای ویژه به نام دکترای پیوسته تخصصی با هدف تربیت مدرسین، پژوهشگران، محققینِ متخصص در این حوزه بخشی از کمبود کشور در این زمینه را برطرف خواهد کرد.
علاوه بر جذب و پرورش استعدادهای درخشان در حوزه زیست فناوری، هدف از دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- تربیت نیروی انسانی پژوهشگر، متخصص، مبتکر و خلاق در گرایشهای مختلف بیوتکنولوژی متناسب با نیازهای پژوهشی و تولیدی کشور برای تولید ارزش افزوده با هدف بینیاز کردن کشور از واردات کالاهای حوزه بیوتکنولوژی مانند داروها و درمانهای جدید که هر ساله خروج ارز زیادی را به کشور تحمیل میکند.
- تربیت نیروی انسانی متخصص برای تدریس دروس حوزه بیوتکنولوژی و رفع کمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه
- نیاز به تأمین پژوهشگر برجسته و آشنا با تمامی ابعاد پژوهش و آموزش در این حوزه و پیشرفتهای روز دنیا جهت دستیابی به فناوریهای نوین زیستی
- تربیت اساتید برای رشته زیست فناوری در مقطع کارشناسی برای بسط و گسترش این رشته برای تربیت کارشناسان و محققان
اهمیت تربیت متخصصان در حوزه بیوتکنولوژی
مطالعات جهانی و داخلی نشان دهنده تبدیل حوزه بیوتکنولوژی به عنوان قلمرو حساس، راهبردی و استراتژیک در همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، شده است. این حوزه مانند صنایع دفاعی باید در اختیار متخصصان متعهد داخلی باشد تا علاوه بر، ایجاد گردش مالی چند صد میلیارد دلاری فرآوردههای بیولوژیک مورد استفاده در صنایع غذایی، پزشکی، کشاورزی و محیط زیست در کشور، در مواردی مانند نفوذ بیولوژیک، ترور بیولوژیک، جنگهای بیولوژیک خود کفا شود.
در ایران و اغلب کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، فناوریهای زیستی به عنوان مجموعه فعالیتهایی شناخته میشوند که میتوانند از لحاظ اقتصادی جایگزین درآمدهای نفتی شده، وابستگی کشور را در زمینه نیاز به مواد دارویی، مواد تشخیص طبی، واکسنها (مانند واکسن کرونا که در گذشته اثرات مخرب نبود آن را در کشور دیدیم یا تب دنگی که احتمالا در سال آینده اپیدمی خواهد شد)، آنزیمها و محصولات کشاورزی و دامی، کاهش داده و همچنین در حفظ محیط زیست و استحصال مواد معدنی از منابع متعدد کشور نقشی موثر داشته باشند.
به دلیل حساسیت استراتژیک بیوتکنولوژی مانند صنایع دفاعی مانند رادارها، سامانههای موشکی و …. محدودیتهای بسیاری از سمت دولتهای سلطهگر جهانی مانند آمریکا و اسرائیل و… اعمال شده است. جالب است بدانید که بیشتر سرمایهگذاری های تحقیقاتی و پژوهی در حوزه بیوتکنولوژی، ساخت داروها، بیو تروریسم توسط مالکان یهودی و صاحب قدرت جهان انجام شده است.
توسعه بیوتکنولوژی در ایران نیازمند نیروی انسانی خلاق، مبتکر، متخصص و متعهد است تا بتواند ضمن انتقال تکنولوژی به کشور، متناسب با شرایط محیط و محدودیتها مانند تحریم همه جانبه و نیازها، نوآوری و ابداع را سرلوحه کار خود قرار دهند.
نحوه پذیرش و تحصیل در دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران
دانشجویان رشته دکترای پیوسته بیو تکنولوژی از بین داوطلبان که به صورت نیمه متمرکز پس از برگزاری مصاحبه و با بررسی سوابق آموزشی و میزان علاقه متقاضی پذیرش میشوند. متقاضیانی که به مصاحبه دعوت میشوند از میان افراد زیر هستند:
- رتبههای برتر در آزمون سراسری که در فرم انتخاب رشته خود این رشته را قرار داده باشند با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور
- احراز کنندگان رتبه در المپیادهای جهانی و طلا در المپیادهای کشوری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در صورت اعلام علاقه به دانشگاه معرفی میشوند.
توجه مهم: با توجه به ظرفیت بسیار پایین این رشته، به رتبههای برتر توصیه میشود بعد از مطالعه این مقاله و احساس علاقمندی به تحصیل در این رشته، در فرم انتخاب رشته اولویت ۱ را برای این رشته محل در نظر بگیرند.
مشخصات دوره آموزشی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
طول دوره و ساختار نظام آموزشی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی طبق مصوبه جدید وزارت علوم که در دانشگاه تهران برگزار میشود به شرح زیر است:
- طول دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی (Straight PhD in Biotechnology) به مدت ۱۶ نیمسال تحصیلی معادل ۸ سال تحصیلی است.
- دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دارای ۵ نیمسال اضافه سنوات مجاز میباشد.
- دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی از دو مرحله آموزشی و پژوهشی تشکیل شده است.
مراحل آموزشی برای اخذ مدرک رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
- مرحله آموزشی شامل ۱۶۴ واحد درسی از بین دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری است.
- طول مرحله آموزشی ۸ نیمسال و سنوات اضافی مجاز در این مرحله، ۲ نیمسال است.
- حداقل نمره قبولی دروس ۱۲ و حداقل معدل قابل قبول در هر نیمسال ۱۴ است.
- دانشجو موظف است تا پایان ترم ۷، استاد راهنمای خود برای شروع مرحله پژوهشی را به گروه معرفی کند.
- حداقل و حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ در هر نیمسال آموزشی در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، مستقل از معدل نیمسال قبل، ۱۲ و ۲۴ واحد است.
مراحل پژوهشی در رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
- مرحله پژوهشی شامل ۳۰ واحد عملی متشکل از یک پایاننامه به ارزش ۶ واحد و یک رساله به ارزش ۲۴ واحد است.
- طول مرحله پژوهشی ۸ نیمسال و سنوات اضافی مجاز در این مرحله، ۵ نیمسال است. دانشجویان مجاز به تحصیل تا ۵ ترم یا نیمسال در مجموع دوره یعنی مراحل آموزشی و پژوهشی هستند.
- مهلت مجاز برای تصویب پروپوزال پایاننامه ۶ واحدی، پایان نیمسال اول مرحله پژوهشی است.
- مهلت مجاز برای دفاع از پایان نامه ۶ واحدی، ۲ نیمسال بوده که یک نیمسال مجاز به تمدید است.(جمعاً ۳ نیم سال بعد از اتمام مرحله آموزشی)
- شرط ارائه پروپوزال رساله ۲۴ واحدی مشروط به کسب حداقل نمره ۱۶ در آزمون جامع است.
- زمان مجاز برای تصویب رساله ۲۴ واحدی، یک ترم بعد از دفاع از پایان نامه است.
- دانشجویان رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی فرصت دارند از زمان ورود به مرحله پژوهشی تا یک نیمسال بعد از دفاع از پایان نامه، دو نوبت در آزمونهای جامعی که گروه بیوتکنولوژی برگزار میکند، شرکت کنند. نمره آزمون جامع در اولین نیم سال بعد از دفاع از پایان نامه در کارنامه دانشجو ثبت خواهد شد.
- شرط دفاع از رساله دکتری و فارغ التحصیلی دانشجویان رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، نوشتن و انتشار یک مقاله برگرفته از رساله دکترا به عنوان نویسنده اول، در مجلات معتبر Web of Science Master Journal list و کسب حداقل نمره (Q2 (Quartile Score طبق نظام رتبه بندی SJR میباشد.
مقررات خاص دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
به دلیل این که این رشته از میان رتبههای برتر رشته تجربی، رشته ریاضی و همچنین مدال آوران المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست دانشجویان را پذیرش میکند، بنابراین قوانین ویژه ای برای پوشش رشتههای ورودی مختلف در نظر گرفته شده است که در ادامه آنها مرور میکنیم:
چگونگی اخذ و گذراندن دروس رشته دکتری پیوسته بیو تکنولوژی
با توجه به تفاوت قابلیتهای دانشجویان در دروس مختلف از نقطه نظر علایق و استعدادهای شخصی و همچنین سوابق تحصیلی ( مانند رشته تجربی، ریاضی یا المپیاد)، انتخاب و گذراندن دروس به ۲ صورت زیر امکان پذیر است.
- ثبت نام و اخذ درس، شرکت در کلاسها و پاس شدن امتحان کلاس با نمره قبولی ۱۲ و بیشتر
- ثبت نام و اخذ درس و برگزاری امتحان و کسب نمره ۱۲ و بالاتر قبل از شروع ترم (واضح است که دانشجویانی که به طور مثال از المپیاد شیمی وارد این رشته شدهاند، دروس مربوط به شیمی را قبلا آموخته و یا در مطالعه و یادگیری آن مشکلی ندارند؛ بنابراین این فرصت به دانشجویان داده شده است که با اخذ نمره قبولی بدون شرکت در کلاس دروس خود را بگذرانند.)
نحوه ورود دانشجویان از مرحله آموزشی به پژوهشی
۱) اتمام موفقیت آمیز مرحله آموزشی و کسب حداقل معدل ۱۵ در مرحله آموزشی
۲) شرکت در آزمونهای معتبر بین المللی زبان انگلیسی به شرح زیر:
- آزمون تافل به صورت کاغذی PBT و کسب نمره حداقل ۵۵۰
- آزمون زبان تافل کامپیوتری CBT و کسب حداقل نمره ۲۱۳
- آزمون تافل اینترنتی iBT و کسب نمره حداقلی ۷۹
- کسب حداقل نمره ۵/۵ از آزمون زبان آیلتس
- کسب نمره حداقلی ۵۵۰ از آژمون زبان TOLIMO
- کسب نمره حداقل ۷۰ از آزمون زبانMSRT
- یا کسب نمره حداقل ۱۴ از آزمون زبان دانشگاه تهران
معرفی دانشگاههای برتر دنیا در رشته بیوتکنولوژی
- رتبه اول جهان دانشگاه هاروارد Harvard University در آمریکا
- رتبه دوم جهان دانشگاه تورنتو در کاناداUniversity of Toronto
- رتبه سوم جهان دانشگاه استنفورد آمریکا Stanford University
- رتبه چهارم جهان دانشگاه Yale University آمریکا
- رتبه پنجم جهان دانشگاه واشنگتن University of Washington – Seattle آمریکا
- رتبه ششم جهان دانشگاه University of Michigan – Ann Arbor آمریکا
- رتبه هفتم جهان دانشگاه University of Pennsylvania
- رتبه هشتم جهان دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده آمریکا Johns Hopkins University
- رتبه نهم دانشگاه Washington University in St Louis در ایالات متحده
- رتبه دهم جهان و رتبه ۱ اروپا دانشگاه Karolinska Institute در سوئد
- رتبه ۱۱ جهان دانشگاه University of California – San Francisco آمریکا
- رتبه ۱۲ جهان و رتبه ۲ اروپا دانشگاه University of Copenhagen دانمارک
- رتبه ۱۳ جهان دانشگاه سندیگو University of California-San Diego آمریکا
- رتبه ۱۴ جهان دانشگاه University of California – Los Angeles ایالات متحده آمریکا
- رتبه ۱۵ جهان University of Pittsburgh آمریکا
- رتبه ۱۶ جهان دانشگاه University of Minnesota – Twin Cities آمریکا
- رتبه ۱۷ جهان و رتبه ۳ اروپا دانشگاه Lund University سوئد
- رتبه ۱۸ جهان University of Texas Southwestern Medical Center
- رتبه ۱۹ جهانی و رنک ۱ آسیا دانشگاه Osaka University ژاپن
- رتبه ۲۰ جهانی و ۴ اروپا دانشگاه University College London انگلستان
انتخاب رشته کنکور یا انتخاب سرنوشت در آینده
متاسفانه هر سال خبری از خودکشی چند رزیدنت پزشکی در ایران منتشر میشود و جالب تر از آن انصراف برخی رتبههای برتر کنکور پس از ۲ یا ۳ سال تحصیل در بهترین رشته و دانشگاهها و شرکت در کنکور تجربی!!!! اغلب این نخبگان به امید پیداکردن موقعیت اجتماعی و درآمد و زندگی با کیفیت وارد رشتههای پزشکی میشوند اما به دلایل گوناگون از انتخاب خود پشیمان شده و ….
انتخاب رشته در کنکور فقط قبول شدن در بهترین رشته نیست و داوطلبان گرامی باید توجه کنند که تمام زندگی و آینده شما بستگی به رشتهای خواهد داشت که در آن پذیرفته میشوید. برخی از افراد که بدون رعایت علاقه و استعداد وارد دانشگاه میشوند، اقدام به انصراف، تغییر رشته و یا حتی بعد از گرفتن مدرک در مشاغل دیگری کار و کسب درآمد میکنند.
به دانشجویان فردا توصیه میکنیم که برای انجام انتخاب رشته صحیح و اصولی که هم قبولی شما با توجه به رتبه کسب شده را در بهترین رشته محل ممکن تضمین کند و هم آگاهی یافتن از آینده رشتهها و …. با یکی از بهترین مشاوران انتخاب رشته کنکور که به صورت دستی و اختصاصی برای شما انتخاب رشته کند، مشورت کنید.
بسیاری از رشتههای دانشگاهی وجود دارند که در چند سال آینده از رونق خوبی برخوردار میشوند و بعضی دیگر به حد اشباع خواهند رسید. امیدوارم با انتخاب درست خود، آینده موفق برای خود و خانواده را رقم زنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.