از آب مروارید چشمی در سالمندان تا راه کار درمانی آن

کاتاراکت یک بیماری چشمی است که معمولاً با با افزایش سن بیشتر واضح می گردد، این بیماری به تاریکی و کدر بودن عدسی چشم اشاره دارد که باعث کاهش دید می‌شود، در سالمندی عواملی مانند روند طبیعی پیری، افزایش در میزان ترشحات چشمی و عوامل محیطی می‌توانند به ظهور کاتاراکت کمک کنند، درمان اصلی برای کاتاراکت، جراحی است که با تعویض عدسی مات شده با یک عدسی مصنوعی سالم انجام می‌شود، به طور عمومی کاتاراکت به صورت تدریجی پیشرفت می‌کند و ممکن است اثراتش به طور کامل در دید را تاخیر دهد، اما با پیشرفت بیشتر بیماری ممکن است دید را به طور کامل محدود کند، از جمله علائم معمول کاتاراکت می‌توان به دید ابهام، افزایش حساسیت به نور، و کاهش دید در شب اشاره کرد، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به یک متخصص چشم پزشکی مهم است تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

نکته مهم: اگر عمل کاتاراکت را برای سالمند خود انجام داده اید و در نکهداری از او به مشکل برخورد کرده اید می توانید جهت راهنمایی بیشتر از نگهداری سالمند در منزل یا پرستار سالمند در منزل لینک زیر را کلیک نمایید:

https://www.darmanno.com/service/elderly-nurse-home-care/

مهم ترین علت کاتاراکت چشم سالمندان چیست؟

علت اصلی کاتاراکت تغییرات در عدسی چشم است که معمولاً به دلیل پیری طبیعی اتفاق می‌افتد. این تغییرات شامل تغییرات در ساختار و ترکیب عدسی، افزایش رسوبات پروتئینی در عدسی، و کاهش انعطاف‌پذیری عدسی می‌شود. عوامل دیگری مانند آسیب‌های شیمیایی یا فیزیکی به چشم، عوامل ژنتیکی، استفاده طولانی مدت از داروهای خاص، مصرف مضرابهایی مانند تنباکو، و تابش نور مضر نیز می‌توانند به پیشرفت کاتاراکت کمک کنند.

علائم مهم کاتاراکت چشمی به چه صورت است؟

علائم کاتاراکت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. دید ابهام و مات: دید شما ممکن است به طور تدریجی مات و ابهام‌آلود شود، مانند نگاه کردن به اشیاء از طریق پنجره مات یا احساس اینکه عینک شما دیگر به درستی کار نمی‌کند.
  2. افزایش حساسیت به نور: ممکن است احساس کنید که چشم‌هایتان به نورهای روشنی که قبلاً مشکلی برایتان نداشته‌اند، حساس‌تر شده‌اند.
  3. کاهش دید در شب: دید شما ممکن است در شب به طور ویژه کاهش یابد، که می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون دیدن خیره‌کننده در شرایط نور کمتر شود.
  4. تغییرات در رنگ بینایی: ممکن است رنگ‌ها به طور کلی کم‌رنگ‌تر یا محوتر به نظر برسند.
  5. اختلال در دید در عین انتظار: ممکن است به دلیل کاتاراکت، دید شما در شرایط معمولی نظیر رانندگی در شرایط نوری متوسط یا مشاهده اشیاء دور، مختل شود، اگر این علائم را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود که به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی دریافت کنید و درمان مناسب را آغاز کنید.

نکته: جهت افزایش اطلاعات لازم برای مراقبت از سالمند آلزایمری در منزل هم اکنون از طریق لینک آن اقدام نمایید.

راه کار های تشخیصی بیماری کاتاراکت در سالمندان

تشخیص کاتاراکت بر اساس ارزیابی‌های چشم پزشکی و آزمون‌های ویژه انجام می‌شود. این شامل موارد زیر است:

  1. آزمایش اندازه‌گیری دید: چشم پزشک ممکن است از آزمون‌هایی مانند تست Snellen برای اندازه‌گیری دقیق دید استفاده کند.
  2. بررسی عدسی: چشم پزشک با استفاده از ابزارهای خاص، مانند لامپ یا لنزهای تشدید، عدسی چشم را بررسی می‌کند.
  3. ارزیابی علائم و عوارض: چشم پزشک سوالاتی درباره علائمی که تجربه می‌کنید، مانند ابهام در دید یا حساسیت به نور، مطرح می‌کند.
  4. ارزیابی رنگ‌بینی: بررسی قابلیت شناسایی و تفکیک رنگ‌ها نیز می‌تواند به تشخیص کمک کند.
  5. تصویربرداری چشم: اگر تشخیص قطعی نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشد، از روش‌های تصویربرداری چشمی مانند اختلال در جریان نوری، تصویربرداری با دستگاه از جمله اولتراسونوگرافی (به‌ویژه برای مواردی که عارضه پشتی چشمی ممکن است وجود داشته باشد)، و استفاده از عناصر رنگی مختلف استفاده می‌شود.

درمان کاتاراکت چشمی در سالمندان

درمان کاتاراکت به طور کلی شامل جراحی است، زیرا در حال حاضر هیچ روش دارویی یا درمانی دیگری برای بهبود عدسی مات شده وجود ندارد. این جراحی به نام عملکرد تعویض عدسی (Phacoemulsification) انجام می‌شود و شامل حذف عدسی مات شده و جایگذاری آن با یک عدسی مصنوعی (لنز داخل چشم) است، عمل جراحی کاتاراکت یک روش ایمن و موثر است که توسط چشم پزشکان تجربه‌کار انجام می‌شود. این عملیات معمولاً در زیر بیهوشی موضعی یا کلی انجام می‌شود و به طور معمول در یک روز جراحی انجام می‌شود و نیازی به بستری در بیمارستان برای مدت طولانی ندارد، پس از جراحی اغلب بیماران بلافاصله بعد از چند روز احساس بهبود می‌کنند و دید آن‌ها بهبود می‌یابد. برای حداکثر کسب نتیجه مطلوب، اهمیت دارد که به توصیه‌های چشم پزشک پس از جراحی مانند استفاده از قطره‌های چشمی و رعایت دقیق راهنمایی‌های پس از جراحی توجه کنید.

مراقبت‌های لازم پس از جراحی کاتاراکت چیست؟

  1. استفاده از قطره‌های چشمی: پزشک ممکن است به شما قطره‌های چشمی مخصوص پس از جراحی تجویز کند تا عفونت را پیشگیری کرده و بهبود سریعتری را تسهیل کند.
  2. رعایت محدودیت‌ها: پس از عمل جراحی، ممکن است به شما توصیه شود از فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن و حمل و جابجایی اجسام سنگین پرهیز کنید.
  3. استفاده از عینک و لنزهای محافظتی: پس از جراحی، استفاده از عینک محافظتی یا لنزهای خاص به توصیه پزشک می‌تواند به حفاظت از چشم‌ها در مقابل ضربه و صدمات کمک کند.
  4. رعایت دستورالعمل‌های پزشک: همیشه مهم است که دستورات و راهنمایی‌های پساجراحی پزشک را دنبال کنید، از جمله ویزیت‌های پس از عمل جراحی برای ارزیابی پیشرفت و بهبود، اگر پس از جراحی وضعیت بیمار به هر دلیلی همانند عفونت و موارد مشابه دستخوش تغییرات حاد شد می توان از خدمات مراقبت از بیمار آی سی یو در منزل نیز استفاده نمود.
  5. اطمینان از حفظ بهداشت چشم: بهداشت دقیق چشم با استفاده از دستمال‌های تمیز و جلوگیری از ورود هرگونه مواد خارجی به چشم از اهمیت بالایی برخوردار است.

رژیم غذایی مناسب پس از جراحی چشم کاتاراکت

رژیم غذایی سالم و مناسب برای پس از جراحی کاتاراکت می‌تواند به سرعت بهبود و بهبود دید کمک کند. مواردی که ممکن است در این رژیم توصیه شود، عبارتند از:

  1. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها: مواد غذاییی مانند میوه‌ها و سبزیجاتی که غنی از ویتامین C و E، بتا کاروتن، و لوتئین هستند، می‌توانند به حفظ سلامت چشم‌ها و جلوگیری از آسیب به عدسی کمک کنند.
  2. مصرف مواد غذایی با اسید چرب امگا-۳: مثل ماهی‌های چرب (مانند ماهی سردابی و ماهی‌های کوچک)، برای حفظ سلامت چشم و کاهش التهابات مفید است.
  3. محدود کردن مصرف مواد غذایی پرچرب و پرشکر: مصرف بیش از حد چربی‌ها و شکرها ممکن است به التهابات و تغییرات مضر در بدن منجر شود که می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت چشم‌ها داشته باشد.
  4. مصرف مواد غذایی با پروتئین موثر: مواد غذاییی مانند مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی کم چرب، منابع خوبی از پروتئین و مواد مغذی برای بهبود سریعتر و بهتر پس از جراحی هستند.
  5. مصرف آب کافی: مطمئن شوید که به میزان کافی آب می‌نوشید، زیرا آب کافی می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود سریعتر از عمل جراحی کمک کند.

جمع بندی و گرفتن نتایج نهایی

کاتاراکت یک بیماری چشمی است که معمولاً با پیری افزایش می‌یابد و منجر به ابهام و مات شدن دید می‌شود. علائم آن شامل دید ابهام، حساسیت به نور، کاهش دید در شب و تغییرات در رنگ بینایی می‌شود. برای تشخیص کامل نیاز به مراجعه به یک چشم پزشک است که معمولاً شامل ارزیابی چشمی و آزمون‌های مختلف است. درمان اصلی برای کاتاراکت جراحی است که با تعویض عدسی مات شده با یک عدسی مصنوعی انجام می‌شود. بعد از جراحی، مراقبت‌های لازم شامل استفاده از قطره‌های چشمی، رعایت محدودیت‌ها، استفاده از عینک محافظتی، رعایت دستورالعمل‌های پزشک و مراقبت از بهداشت چشم است. همچنین، رژیم غذایی سالم شامل مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، اسید چرب امگا-۳، و محدود کردن مواد غذایی پرچرب و پرشکر نیز به بهبود سلامت چشم‌ها کمک می‌کند.

3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *