انجام پروژه طراحی آزمایشات تاگوچی Design of Experiment RSM DOE

انجام پروژه طراحی آزمایشات تاگوچی Design of Experiment RSM  DOE n  كليه فرآيندها داراي ورودي، خروجي و تعدادي عوامل قابل كنترل يا غيرقابل كنترل مي‌باشند، بنابراين اگر ميزان و شيوه اثرگذاري هر عامل در جريان تبديل ورودي به خروجي مشخص باشد، مي‌توان فرآيند را كنترل كرد.

طراحي آزمايش دانشي است كه به كمك آن مي‌توان، ميزان اثرپذيري هر يك از عوامل موثر بر فرآيند را بر مشخصه‌هاي خروجي به شكل يك معادله بيان كرد. به عبارت ديگر طراحي آزمايش را مي‌توان به صورت « ايجاد تغييرات هدفمند در مشخصه‌هاي ورودي يا فاكتورهاي يك فرآيند براي مشاهده تغييرات در مشخصه خروجي يا پاسخ » تعريف كرد. اينكه اين عوامل چگونه باشند تا بهترين مشخصه خروجي بدست آيد مهم است. DOE به اين سوالات پاسخ مي‌دهد.

از اهداف كلي طراحي آزمايش مي‌توان به موضوعاتي همچون كاهش تعداد آزمايش‌ها و در نتيجه كاهش زمان و هزينه‌ها، تعيين متغيرهايي كه بيشترين تأثير را در پاسخ (Y) دارند و حذف فاكتورهاي غيرضروري، محاسبه درصد اهميت هر متغير، تعيين ميزان خطا و تعيين شرايط بهينه اشاره كرد.

مراحل استفاده از طراحی آزمایش‎ها

مراحل مختلف استفاده از طراحی آزمایش‎ها را می‎توان به شرح ذیل برشمرد:

  • طراحی آزمایش

در این مرحله ابتدا پارامترهای مورد مطالعه و سطوح تغییرات آنها براساس نظر کارشناسانه محقق انتخاب می‎شود. بعداز انتخاب پارامترها آرایه یا چهارچوب و نظم انجام آزمایش‎ها تعیین می‎شود. قدم بعد تعیین فاکتورها و تاثیرات متقابل در ستون مربوط به آرایه می‎باشد (در روش فاکتوریل جزئی این مرحله برای جلوگیری از اختلاط تاثیر پارامترها این مرحله واجد اهمیت زیاد است). بعداز انتخاب ستون‎ها شرایط هر آزمایش تعیین می‎شود. قدم آخر در این مرحله ترتیب انجام آزمایش‎ها و تعداد تکرار آنها می‎باشد.

  • انجام آزمایش‎ها

در این مرحله با توجه به نظم و ترتیب انتخاب شده ، آزمایش‎ها انجام و پاسخ سیستم انداز‎گیری می‎شود. باید به این نکته توجه نمود که جهت کاهش خطاهای ممکن، انتخاب تصادفی شماره آزمایش و همچنین تکرار و بلوک‎بندی حائز اهمیت می‎باشد.

  • تحلیل نتایج

در این مرحله تاثیر فاکتورها به طور جداگانه و همچنین تاثیرات متقابل(اندرکنش) شناخته می‎شوند. دقت در ماهیت و معنی اندرکنش حائز اهمیت است. باید به این نکته توجه نمود که در آزمایش‎های بهینه‎سازی و کنترل نتایج فقط سطوح فاکتورها تغییر می‎کند و تغییر تاثیر متقابل ممکن نیست. بخش دیگر تحلیل نتایج، محاسبه اهمیت و تاثیر نسبی ( به صورت درصد) فاکتورها می‎باشد. و بخش نهائی تحلیل نتایج، انجام تست‎ها در شرایط بهینه می‎باشد.

  • اعتبار بخشی به آزمایش

در این مرحله آزمایش‎ها تکمیلی برای اعتبار بخشی به یافته ها و تکرار آزمایش‎ها برای تایید نتایج صورت می‎گیرد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *