انواع ترمومترthermometer یا دماسنج صنعتی

 

ترمومترها به عنوان ابزاری برای کنترل و نظارت دما در فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دما می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و عملکرد محصولات و فرآیندهای صنعتی داشته باشد. با استفاده از ترمومترها، می‌توان دما را در محدوده بهینه قرار داد و عملکرد بهتری از تجهیزات و فرآیندها به دست آورد. برخی از تجهیزات صنعتی، مانند موتورها، توربین‌ها و قطعات الکترونیکی، نیازمند نظارت و پایش مداوم دما هستند. به کمک thermometer، می‌توان دما را در نقاط حساس تجهیزات تعیین کرده و مصرف انرژی را بهینه کرده و هزینه‌های انرژی را کاهش داد.

 

انواع ترمومتر

 

  1. ترمومتر جیوه‌ای: در این مدل ترمومتر از ستون جیوه‌ای برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌شود. این نوع ترمومتر در گذشته بسیار استفاده می‌شد، اما به دلیل مسائل مربوط به جیوه استفاده از آن کاهش یافته است.

 

  1. ترمومتر دیجیتال: ترمومتر دیجیتال از نمایشگر دیجیتال برای نمایش دما استفاده می‌کند. مقدار دما توسط حسگری که حرارت را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند خوانده می‌شود.

 

  1. ترمومتر فروسرخ: از این تجهیز برای اندازه‌گیری دما بدون تماس استفاده می‌شود. از اشعه فروسرخ برای اندازه‌گیری دما از راه دور استفاده می‌شود و مقدار دما را روی یک صفحه دیجیتال نمایش داده ‌می‌شود.

 

  1. ترمومترهای مقاومتی (RTD):

ترمومترهای مقاومتی یا مقاومت‌سنج‌های دما، نوعی سنسور الکتریکی برای اندازه‌گیری دقیق دما استفاده هستند. این ترمومترها بر اساس تغییر مقاومت الکتریکی ماده‌ای که با تغییر دما رخ می‌دهد، عمل می‌کنند. معمولاً در ترمومترهای مقاومتی از موادی مانند پلاتینیوم (Pt-100) استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های ترمومتر مقاومتی RTD

 

دقت بالا: دقت این مدل ترمومترها بسیار بالا است و معمولاً توانایی اندازه‌گیری دما تا محدوده‌ی وسیعی را دارند که دلیل این موضوع بخاطر وجود مواد مقاومتی مانند پلاتینیوم در این مدل ترمومترها است.

پایداری در شرایط محیطی بد: ترمومترهای مقاومتی معمولاً مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی نظیر رطوبت، ضربه، ویبره و اثرات الکترومغناطیسی دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که RTDها در صنایع زیادی قابل استفاده باشند.

پاسخ‌دهی سریع: ترمومترهای مقاومتی عموماً دارای زمان پاسخ‌دهی سریعی هستند و قادر به اندازه‌گیری دما در زمان کوتاهی می‌باشند. این ویژگی مهم است، زیرا در فرآیندهای صنعتی که نیاز به کنترل دقیق و سریع دما دارند، ترمومترهای مقاومتی عموماً ترجیح داده می‌شوند.

 

 

نکاتی که قبل از خرید ترمومتر باید به آن توجه کرد

ترمومترهای زیادی در بازار وجود دارند. این ترمومترها از لحاظ جنس مواد تشکیل دهنده، دقت و برند با یکدیگر تفاوت دارند. لذا قبل از خرید، در اولین مرحله ضروری است که نیاز خود را مشخص کنید. مواردی مثل رنج دمایی مدنظر، مقاومت ترمومتر در شرایط بد محیطی مثل لرزش و حرارات بالا، جنس بدنه، شیوه نصب و…. پس از مشخص کرد نوع ترمومتر در مرحله بعدی انتخاب یک فروشگاه معتبر تجهیزات صنعتی اهمیت بالایی دارد. تهیه اجناس بی‌کیفیت و بدون ضمانت پیامدی جز آسیب به تجهیزات و ضرر مالی ندارد!

 

کمپانی‌های تولید کننده ترمومتر thermometer

 

شرکت Fluke

ترمومتر: Fluke 566 Infrared/Contact Thermometer

رنج اندازه‌گیری دما: -۴۰ to 1202°F

ترمومتر شرکت Fluke 

شرکت Amprobe

Amprobe RTD-10W Wireless RTD Thermometer

رزولوشن: ۰٫۱°C or 0.2°F

ترمومتر Amprobe

شرکت Extech

Extech EX840 Clamp Meter & IR Thermometer
محدوده اندازه گیری:

جریان AC: 0.1 تا ۱۰۰۰A

جریان DC: 0.1 تا ۱۰۰۰A

ولتاژ AC: 0.1mV تا ۱۰۰۰V

ولتاژ DC: 0.1mV تا ۱۰۰۰V

مقاومت: ۰٫۱ تا ۴۰MΩ

ظرفیت: ۰٫۰۰۱nF تا ۴۰۰۰۰μF

فرکانس: ۰٫۰۰۱ تا ۴ کیلوهرتز

دمای IR: -58 تا ۵۱۸ درجه فارنهایت

ترمومتر Extech

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *