راهنمای خرید سیستم گیمینگ

لذت اجرای بازی‌های روز با آخرین تنظیمات گرافیکی قطعاً برای هر گیمری خوشایند است. این در حالی است که اگر چند سالی از آخرین به‌روزرسانی سخت‌افزاری سیستم کامپیوترتان می‌گذرد باید به فکر خرید کامپیوتر گیمینگ جدید باشید. قیمت سیستم گیمینگ با توجه به نوع قطعات و قدرت پردازش کاملاً متفاوت از یکدیگر خواهد بود. از این رو قبل از خرید کامپیوتر گیمینگ می‌بایست اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید.

سیستم گیمینگ اسمبل شده

اسمبل سیستم گیمینگ

برای خرید یک سیستم گیمینگ در بازار پر زرق ‌و برق امروز می‌بایست دانش هر چند ابتدایی درباره قطعات و قیمت آنها داشته باشید. از جمله قطعات اصلی سیستم که تأثیرگذاری بالایی بر روی قیمت سیستم گیمینگ شما خواهند داشت می‌توان به کارت گرافیک، سی‌پی‌یو و مادربورد اشاره کرد. البته قطعات دیگری همچون حافظه رم، پاور، سیستم خنک‌کننده و هارد درایو نیز مواردی هستند که در اولویت‌های پایین‌تری از نظر قیمتی قرار خواهند گرفت.

در زمان خرید سیستم گیمینگ می‌بایست توجه ویژه‌ای به دو قطعه کارت گرافیک و پردازنده داشته باشید. در حال حاضر امکان خرید قطعات گیمینگ در تمامی رنج‌های قیمتی از اقتصادی تا پرچم‌دار برای شما امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که یک سیستم گیمینگ خوب می‌بایست قدرت پرداز مطلوبی را برای اجرای بازی‌های روز در اختیار شما بگذارد.

خرید کارت گرافیک گیمینگ

مهم‌ترین قطعه برای یک گیمر در زمان خرید کامپیوتر گیمینگ، کارت گرافیک هست. این قطعه امکان پردازش‌های گرافیکی و خروجی تصویر را در سیستم شما بر عهده دارد. اگر گشتی در بازار بزنید قطعاً وجود کارت‌های دست‌دوم گرافیک نظر شما را جلب خواهد کرد. بسیاری از این کارت‌ها به جهت استخراج رمزارز استفاده شده‌اند. به همین علت اگر تخصصی در زمینه بررسی کارت و تست سلامت کارت گرافیک ندارید دور این کارت‌ها را خط بکشید.

شما می‌توانید کارت‌ مقرون به صرفه‌ای همچون GTX 1660 با ۶ گیگابایت حافظه یا پرچمدار ۴۰۹۰ TI را از کمپانی Nvidia انتخاب نمایید. اگر طرفدار تیم قرمز هستید کارت Radeon RX 590 در رده اقتصادی و کارت Radeon RX 7900 XTX کارت گرافیک پرچمدار این کمپانی هستند که می‌توانید از انها استفاده نمایید.

سیستم گیمینگ

خرید پردازنده گیمینگ

پردازنده منطقی یا سی‌پی‌یو نیز یکی دیگر از قطعات بسیار مهم و تأثیرگذار بر روی قیمت و البته قدرت پردازش کامپیوتر گیمینگ شما خواهد بود. برای یک کامپیوتر گیمینگ استفاده از یک پردازنده متناسب با کارت گرافیک و قدرت پردازش آن اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. در زمان اجرای بازی پردازنده گرافیکی و منطقی تعامل اطلاعاتی بالایی با یکدیگر خواهند داشت. از این رو اگر یک کارت گرافیک اقتصادی را با یک پردازنده پرچم‌دار استفاده کنید با واژه گلوگاه آشنا خواهید شد.

شاید قیمت کامپیوتر گیمینگ و قطعات آن شما را ترغیب کند که یک قطعه گران‌قیمت را “فعلاً” تهیه کرده و در آینده نسبت به ارتقا قطعه‌ای که ضعیف‌تر است اقدام کنید. ما به یک دلیل این موضوع را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. گلوگاه، این واژه زمانی به کار می‌رود که در میان قطعات مختلف سیستم هماهنگی وجود نداشته باشد.

در اینجا قطعه ضعیف در حداکثر حالت خود نمی‌تواند پابه‌پای دیگر قطعات اطلاعات را پردازش کرده و در نتیجه سرعت سیستم شما کاهش چشمگیری خواهد داشت. خرید دو قطعه ارزان‌تر از نظر قیمتی اما متناسب از نظر قدرت پردازش، تجربه کاربری بهتری را در سیستم گیمینگ برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کامپیوتر گیمینگ

کامپیوتر گیمینگ و مانیتور

استفاده از یک کامپیوتر قدرتمند با وجود تمام قطعات پرچم‌دار در کنار یک مانیتور ضعیف نیز یک انتخاب کاملاً اشتباه خواهد بود. کامپیوتر گیمینگ شما هرچند که توانایی پردازش اطلاعات و نمایش یک خروجی با کیفیت را داشته باشد باز هم نتیجه نهایی وابسته به قدرت نمایش مانیتور شما خواهد بود. پس لازم به ذکر است که در زمان خرید کامپیوتر گیمینگ بودجه خود را مشخص کرده و به‌صورت کاملاً حساب شده نسبت به خرید قطعات از جمله مانیتور فکر کنید.

یک مانیتور ۶۰hz با رزولوشن HD قطعاً انتخاب مناسبی برای کارت گرافیک ۴۰۹۰ Ti نخواهد بود. این در حالی است که همین مانیتور با یک کارت گرافیک ۱۶۶۰ می‌تواند عملکرد مناسبی را نسبت به هزینه پرداخت شده به شما ارائه دهد. پس حتماً در زمان خرید قطعات به قدرت پردازش سیستم گیمینگ انتخابی و البته قدرت نمایش مانیتور انتخابی توجه نمایید.

سیستم گیمینگ و حافظه

علاوه بر قدرت پردازش جایی که اطلاعات بازی خود را ذخیره می‌کنید نیز بر روی عملکرد سیستم شما تأثیرگذار خواهد بود. درگذشته حافظه‌های HDD تمام وظیفه ذخیره اطلاعات را بر عهده داشتند. پس از ورود SSDها، کم‌کم این حافظه جای خود را به حافظه‌های جامد داد. در حال حاضر خرید یک حافظه HDD انتخابی معقولانه نیست. خصوصاً اگر کامپیوتر خود را برای گیم تهیه می‌کنید. حافظه‌های SSD شاید کمی گران‌تر از نوع HDD باشند؛ اما سرعت انتقال بالای اطلاعات آنها باعث می‌شود تا دیگر دقیقه‌ها را پای لودینگ بازی موردعلاقه‌تان نگذرانید.

قیمت کامپیوتر گیمینگ

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم در زمان خرید کامپیوتر گیمینگ و اسمبل آن می‌بایست تناسب قطعات با یکدیگر را مدنظر قرار دهید. قدرت پردازش زمانی در سیستم گیمینگ شما کاربرد خواهد داشت که بتوانید نتیجه خروجی آن را مشاهده و در کنار آن از تمام قدرت پردازش سیستم خود استفاده نمایید. نکته دیگری که در زمان خرید کامپیوتر گیمینگ می‌بایست به آن توجه کنید برند قطعات است. اگر زمان زیادی برای جستجو و تحقیق در باره بهترین قطعات در بازه بودجه‌تان را دارید تلاش کنید تا بهترین برند را برای هر یک از قطعات خود انتخاب کنید.

بهترین جا برای تحقیق درباره عملکرد یک قطعه نیز یوتیوب است. تست‌های متعددی را از کارت گرافیک موردنظر در برندهای مختلف ببینید. هیچگاه یک قطعه را صرفاً بر اساس اینکه کمپانی سازنده آن نامی مشهور است انتخاب نکنید. در بسیاری از مواقع خرید یک قطعه از برندی کمتر شناخته شده می‌تواند قدرت پردازش بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

در کنار قطعات و مانیتور تجهیزات گیمینگ دیگری همچون کیبورد گیمینگ و ماوس گیمینگ نیز می‌توانند تجربه شما از اجرای بازی موردعلاقه‌تان را دگرگون کنند. یک موس و کیبورد مناسب علاوه بر ایجاد فضای بصری جذاب‌تر با استفاده از نورپردازی‌های RGB طول عمر بالاتر و البته در مواردی امکانات اضافه‌تری همچون کلیدهای ماکرو را نیز در اختیار شما قرار خواهند داد. پس در بودجه خود حتماً مقداری را برای خرید اکسسوری گیمینگ نیز در نظر بگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *