روکش یا پروتز دندان چیست؟ (کراون Crown دندان چیست؟)

کراون یا روکش دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی محبوب است. دندان‌ها همیشه در معرض آسیب هستند. پوسیدگی، شکستگی یا افزایش سن همگی از جمله عواملی هستند که باعث آسیب‌دیدن دندان‌ها می‌شوند. برای دندان‌هایی که دیگر قابل ترمیم نیستند یا میزان پوسیدگی دندان به‌حدی است که قابل پرکردن نباشد، باید از کراون دندان استفاده شود. این روکش‌ها که قاب دندان، کراون یا دنتال کپ (dental cap) هم نامیده می‌شوند عملا نوعی پروتز دندانی هستند که جایگزین تاج صدمه ‌دیده با چسب روکش دندان می‌شوند و مثل کلاهک کل دندان را پوشانده و زیبایی ظاهری و استحکام دندان‌های خراب را بازمی‌گرداند.

 

 

 

انواع روکش دندان برای زیبایی

کراون‌های دندان بسته به موادی که از آن‌ها ساخته شده‌اند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

روکش تمام سرامیک

روکش فلز- سرامیک

روکش تمام فلز

 

روکش های تمام سرامیکی

روکش هایی که تماما از سرامیک ساخته می شوند، به لحاظ استحکام و قدرت نسبت به روکش های تمام فلزی ضعیف تر هستند اما نسبت به آنها زیباتر و طبیعی ترند و کاملا مانند دندان طبیعی هستند. روکش های زیرکونیا از نوع روکش های تمام سرامیک است.

 

روکش فلز سرامیک (PFM)

در روکش فلز سرامیک ترکیبی از فلز و سرامیک وجود دارد به این صورت که هسته روکش از جنس فلز بوده و با لایه ای از سرامیک آن را پوشش می دهد و به همین دلیل است که به این روکش ها به اختصار PFM  (سرامیک جوش خورده به فلز) نیز گفته می شود.

این ترکیب فلز و سرامیک سبب می شود که به علت وجود فلز، روکش تولید شده استقامت بیشتری را نسبت به یک روکش تمام سرامیک دارا باشد و هم چنین پوشش سرامیکی باعث می شود ظاهر زیباتری را نسبت به روکش های تمام فلز داشته باشیم.

 

این مقاله را مطالعه کنید:  چه زمانی روکش دندان باید عوض شود؟

 

روکش های تمام فلزی

گاهی برای ساخت روکش از فلزات مختلفی همچون نیکل، طلا، کروم یا پالادیوم استفاده می شود. بسته  به نوع فلز به کار رفته، ممکن است روکش به رنگ نقره ای، زرد یا سفید باشد. روکش های فلزی بیشتر در دندان های عقبی به کارمی روند. زیرا این روکش ها استحکام بیشتری دارند و برای دندان های عقب که بیشتر تحت فشار و سایش هستند بهترین گزینه است.

 

چرا باید دندان را روکش کرد؟

روکش دندان، یک روش درمانی و زیبایی است. در مواردی که دندان به شدت تخریب شده، مثل دندانهای عصب کشی شده و یا دندانهایی که دچار شکستگی های وسیع شده اند و یا دندان هایی که پرکردگی های خیلی وسیع دارند و …

اما به طور کلی می توان کاربردهای روکش را به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱. روکش دندان برای زیبایی:

یکی از کاربردهای روکش، روکش دندان عصب کشی شده است که قبلا به آن اشاره شد. کاربرد دیگر روکش دندان، استفاده از آن برای زیبایی (اصلاح بد رنگی دندانی یا پوزیشن بد دندان) میباشد. در این موارد از روکش های سرامیکی دندان استفاده می شود که با توجه به موقعیت دندان مورد نظر و تعداد دندانهایی که قرار است روکش شوند، نوع سرامیک دندانی مورد استفاده متفاوت است.

 

۲. روکش دندان برای دندان های علامت دار:

البته در مواردی که تاج دندان آسیب دیده و سمپتومها وعلایم ترک در دندان دیده شود نیز از روکش استفاده میشود. شایان ذکر است که شایعترین علامت این نوع آسیب به تاج دندان، درد دندان در حین جویدن است و دندانپزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی میبرد.

 

۳. روکش دندان عصب کشی شده:

زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیمهای معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث میشود، بعد از (درمان ریشه) است، چرا که دندانی که نیاز به روت کانال دارد، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده می شود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود. روکش با محافظت دور تا دور دندان آن را در برابر نیروهای افقی و عمودی مستحکم ساخته و مانع از شکنندگی آن می شود.

 

عمر روکش دندانی چند سال است؟

اصولا در یک حالت آرمانی دندانهای هر فرد تا پایان عمر او باید به او خدمت کند، اما متاسفانه عواملی از قبیل پوسیدگی، شکستن دندان، بیماریهای لثه و…. باعث می شود ما  دندان های سالم اولیه خود را از دست بدهیم.

به طور متوسط عمر روکش دندان بین ۵ تا ۱۵ سال هست. این بازه مربوط میشود به میزان تخریب دندان روکش شده قبل از انجام آن، میزان رعایت بهداشت دهان و کیفیت روکش روی دندان…

 

منبع: سایت ایمپلنت فوری دکتر علی سجودی  https://drsojodi.com/immediate-dental-implants

 

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *