صلح نامه ملک با مبایعنامه چه فرقی دارد؟

صلح نامه ملک یک نوع قرارداد توافقی به شمار می‌آید که بین دو طرف معامله منعقد می‌شود. کلمه صلح در واقع به معنای سازش و آشتی است. به عبارت دیگر ماهیت اصلی صلح نامه ملک این است که از اختلافات در آینده جلوگیری کند. به همین علت ممکن است بسیاری از قوانین را که در انواع دیگر قراردادها مشاهده می‌شود در صلح نامه قادر نباشید که پیدا کنید.

چه زمانی از صلح نامه ملک استفاده می‌شود؟

در دو حالت از صلح نامه ملک استفاده می‌شود. حالت اول زمانی است که از این قرارداد برای حل اختلافات و رفع آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید در معامله ای که یک ویلا خرید و فروش می‌شود میان فرد فروشنده و خریدار آن ویلا اختلاف به وجود آمده است. در این شرایط صلح نامه ملک می‌تواند به نوعی باعث سازش دو طرف معامله شود و از اینکه کار به مراجع قضایی راه پیدا کند جلوگیری نماید.

حالت دوم زمانی است که صلح نامه جایگزین قراردادهای دیگر می‌شود. به عنوان مثال پدری قصد دارد یکی از آپارتمان‌هایی که به نام خود او است را به یکی از فرزندانش بدهد. در این حالت می‌توان از صلح نامه ملک به جای قرارداد خرید و فروش استفاده کرد.

چه زمانی از صلح نامه ملک استفاده می شود

صلح نامه چه تفاوت‌هایی با مبایعه نامه دارد؟

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره‌ای داشته باشیم مربوط به تفاوت صلح نامه ملک با مبایعه نامه است. در واقع این دو قرارداد کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام ماهیت منحصر به فردی دارند.

مبایعه نامه یک نوع قرارداد خرید و فروش ملک محسوب می‌شود که در آن مبنا رسیدن به منافع حداکثری است. یعنی دو طرف معامله به دنبال این هدف هستند که بتوانند از این معامله منافع خود را کسب کنند و سود بیشتری را از طرف مقابل خود دریافت نمایند. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که مبنای اصلی این قرارداد به دست آوردن منفعت با تغییر موضع است. در این نوع از قرارداد هیچ صحبتی از صلح به میان آورده نشده است. البته این را هم بگوییم که در قرارداد مبایعه نامه برای حفظ منافع دو طرف معامله یک سری قوانین و مقررات ویژه تدوین شده است. بنابراین کسی نمی‌تواند فراتر از آنچه که تبیین شده است منفعت کسب کند. در قسمت زیر مهمترین تفاوت‌های صلح‌نامه ملک با مبایعه نامه را برایتان آوردیم:

اولین تفاوت مبایعه نامه با صلح نامه ملک در این است که در مبایعه نامه تصرف کردن ملک بسیار با اهمیت است. اما در صلح نامه این امکان وجود دارد که ملک مد نظر بعد از اینکه مالک آن فوت کرد به طرف مقابل واگذار شود.

تفاوت دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم موضوع تناسب پرداخت با ارزش ملک مورد نظر در مبایعه نامه است. اما این شرایط در صلح نامه ملک وجود ندارد و عدم تناسب مال الصلح با مورد صلح چندان با اهمیت نیست.

مورد دیگری که می‌توانیم آن را به عنوان تفاوت اساسی صلح نامه با مبایع‌نامه نام ببریم مربوط به پرداخت و مراحل پرداخت است. در واقع این مورد به خصوص در مبایعه نامه بسیار با اهمیت است. اما در صلح نامه ملک این چنین نیست و این امکان وجود دارد که حتی هیچگونه پرداختی نیز در آن انجام نشود.

انواع صلح ملکی به لحاظ مدت انتفاع کدام است؟

عقد صلح بر اساس مدت انتفاع در دو نوع صلح رقبی و صلح عمری وجود دارد. در صلح رقبی معین می‌شود که امکان بهره‌برداری از ملک مد نظر و یا حق انتفاع از آن برای مدت مشخصی وجود دارد. به عنوان مثال مالک تمایل دارد که به مدت یک سال ملک خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد.

در صلح عمری، شخصی که صاحب اصلی ملک است حق استفاده و یا انتفاع از ملک مورد نظر را به فرد دیگری منتقل می‌کند. اما این حق برای او نیز وجود دارد که تا زمان پایان حیات خود از آن ملک استفاده کند و هیچ معذوریتی برای او در این مورد به خصوص وجود ندارد. اگر بخواهیم رایج‌ترین مورد استفاده از این نوع صلح نامه ملک را به شما معرفی کنیم می‌توانیم به استفاده از آن در زمان وراث نام ببریم. به عنوان مثال، اگر شخصی که صاحب املاک متعدد است قصد داشته باشد املاک خود را قبل از آنکه فوت کند به نسبتی دلخواه میان فرزندانش تقسیم نماید؛ در این شرایط استفاده از صلح عمری گزینه بسیار مناسبی است.

بررسی صلح ملکی از دیدگاه حق انتفاع

  • صلح غیر سکنی

در این قرارداد صحبتی از سکونت به میان نمی‌آید و اصلا بحث بر سر این موضوع نیست. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید که از پارکینگ استفاده کنید می‌توانید با یکی از همسایگان خود صلح کنید. در واقع با این صلح شما می‌توانید از پارکینگ شخصی دیگر که همسایه شما نیز است بهره‌مند شوید. بنابراین می‌توان گفت که در این حالت حق سکونت مطرح نیست و تنها حق بهره‌مندی از آن تبیین می‌شود.

  • صلح سکنی

در این مورد به خصوص آنچه که اهمیت دارد سکونت است. در واقع نحوه انتفاع از ملک در چنین شرایطی سکونت است. در صلح سکنی مالک از طریق قرارداد صلح اجازه سکونت داشتن در ملک مورد نظر را برای یک فرد دیگر صادر کرده است.

صلح نامه ملک دارای چه ارکانی است؟

صلح نامه ملک دارای یک سری ارکان ویژه و مهم است که در قسمت زیر هر کدام را با تعاریف مختصر برایتان آورده‌ایم:

مال الصلح: به مال و یا پولی که فرد متصالح آن را در ازای مورد صلح به مصالح می‌پردازد گفته می‌شود.

متصالح: شخصی که قرار است ملکی به او منتقل شود و یا حق انتفاع از ملک را به دست آورد.

مصالح: شخصی که قصد دارد مالکیت ملک خودش را با صلح به شخص دیگری انتقال دهد.

مورد صلح: به ملکی که قرار است از طریق عقد قرارداد صلح به شخص دیگری انتقال یابد گفته می‌شود.

از صلح نامه ملک در چه مواردی استفاده می‌شود؟

رایج‌ترین مورد استفاده از صلح نامه ملک تعیین سهم وراث است و در آن شخص قادر است اموال خودش را به هر نسبتی که تمایل دارد در میان وراث خود تقسیم نماید. در موارد دیگری که امکان استفاده از اجاره نامه و یا مبایعه نامه وجود دارد می‌توان صلح نامه را جایگزین آنها کرد. البته در این موارد بهتر است با یک وکیل زبده و یا مشاور حرفه‌ای در این زمینه گفتگو کنید و مشورت‌های لازم را انجام دهید.

در نوشتن صلح نامه ملک باید به چه اصولی توجه داشته باشیم؟

متن صلح نامه ملک باید به گونه‌ای تدوین و تنظیم شود که بتوان از نظر حقوقی به آن استناد کرد. مهم‌ترین اصول برای نوشتن صلح نامه ملک را در قسمت زیر برایتان آورده‌ایم:

– اولین مورد این است که امکان تنظیم قرارداد صلح تنها برای اموال خود شخص وجود دارد. فرد نمی‌تواند یک زمین را که مال او نیست و به منابع طبیعی تعلق دارد به فرد دیگری انتقال دهد و یا قرارداد صلح برای آن تنظیم کند.

– دومین اصلی که در نوشتن صلح نامه ملک باید به آن توجه کنیم این است که صلح با هدفی همچون فرار از دین صورت نگیرد.

– اصل دیگر این است که قرارداد صلح در خصوص اموالی تنظیم و اجرا می‌شود که در حال حاضر فرد مالکیت آنها را بر عهده دارد. به عنوان مثال نمی‌توان ملکی را که شخص قرار است در آینده خریداری کند در قرارداد صلح عنوان کرد و آن را مورد صلح قرار داد.

– مهم ترین اصلی که در تنظیم و اجرای صلح نامه ملک وجود دارد اهلیت دو طرف معامله است. در واقع منظور از اهلیت بالغ بودن دو طرف و بهره‌مند بودن از وضعیت سلامت عقل است.

در نوشتن صلح نامه ملک باید به چه اصولی توجه داشته باشیم؟

نکات دیگری که در مورد صلحنامه ملک وجود دارد

– هزینه تنظیم صلح نامه ملک به عوامل مختلفی وابسته است و نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن معین کرد.

– فرق اصلی صلح‌نامه ملک دست نویس با محضری در تنظیم جزئیات آنهاست و هر دو اعتبار لازم را دارند.

– اگر ملک قبل از فوت صاحب آن و از طریق قرارداد صلح عمری به ورثه انتقال یابد هزینه مالیات بر ارث آن از بین می‌رود.

– صلح نامه ملک را می‌توان فسخ کرد البته به شرطی که هنگام تدوین و تنظیم آن به شرایط فسخ اشاره شده باشد.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *