معرفی منابع درآمدی و صنایع فعال شهر رشت

استخدام رشت

رشت، کلانشهری واقع در شمال کشور و در استان گیلان است. این شهر از آب و هوای خوب، خاک حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی ویژه و جمعیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل، بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت نقش قابل توجهی در اقتصاد آن دارند. در ادامه بیشتر با این شهر شمالی آشنا شده و وضعیت بازار کار، صنایع و کارخانجات رشت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی مختصر با شهر رشت

رشت، مرکز استان گیلان و یکی از مهمترین کلانشهرهای شمال ایران محسوب می‌شود. این شهر همچنین پرچمعیت‌ترین شهر شمال کشور و یکی از قطب‌های فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود. اقوام متعددی از جمله گیلگ، تالشی، تات و… در این شهر زندگی می‌کنند. زبان رایج در رشت فارسی و همچنین گویش بیه‌پس گیلکی است.

رشت به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از یک سو نزدیکی به دریای خزر و از سوی دیگر قرارگیری در محورهای ارتباطی شهرهای مختلف، از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع رشت از جمله مواردی هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر جلب می‌کنند.

برای مشاهده موقعیت‌های شغلی شهر رشت روی لینک زیر کلیک کنید:

https://karbord.io/jobs/in-rasht

رشت به شهری که هرگز نمی‌خوابد معروف است. شهر باران‌های نقره‌ای، جایگاه فرهنگی ویژه‌ای در کشور دارد و تنها شهر ایران است که به دلیل وجود غذاهای محلی متعدد به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت شده است. صنایع دستی مختلف از جمله رشتی‌دوزی و خاک حاصلخیزی که امکان کشت انواع محصولات از جمله برنج را فراهم می‌کند، از دیگر دلایل اهمیت بالای شهر رشت محسوب می‌شوند.

وضعیت بیکاری و بازار کار رشت و گیلان

نرخ بیکاری استان گیلان، ۶٫۱ درصد است که تفاوت قابل قبولی با میانگین کشوری (۸٫۲ درصد) دارد. بر اساس آخرین آمار در سال ۱۳۹۹، میزان مشارکت اقتصادی زنان در این استان ۶ درصد از میانگین کشوری (۱۳٫۳ درصد) بیشتر است. بیشترین آمار اشتغال استان به بخش خدمات اختصاص دارد (۴۷٫۲ درصد)، در حالیکه بخش کشاورزی حدود ۲۸٫۸ درصد و بخش صنعت نیز ۲۴ درصد باقی مانده را در اختیار دارد.

منابع اصلی درآمد رشت و استان گیلان

همانطور که در بخش پیش اشاره کردیم، سه حوزه اصلی کسب درآمد در استان گیلان و شهر رشت، بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی هستند. در ادامه وضعیت هر یک از این بخش‌ها را با جزئيات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کشاورزی

کشاورزی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی استان گیلان و شهر رشت محسوب می‌شود که نقش پررنگی در آمار اشتغال دارد. به دلیل نزدیکی به دریای خزر، آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز، کشاورزی رونق فراوانی در این استان داشته و حدود ۳ درصد تولیدات کشور (حدود ۵٫۳ میلیون تن محصولات کشاورزی مختلف) در این استان انجام می‌شود.

استان گیلان رتبه دوم تولید برنج در کشور را در اختیار دارد و از این رو مشاغل فصلی مختلفی در بخش کشاورزی در این ناحیه وجود دارند. بخشی از ساکنین استان به کار کشت برنج مشغول هستند و در مراحل مختلف کاشت و برداشت نیز کارگران فصلی متعددی به کار گرفته می‌شوند. کشت و تولید چای، پرورش ماکیان، تولید انواع مرکبات (بخصوص پرتقال) و… نیز از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مردم گیلان در بخش کشاورزی و دامداری محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، صنایع تبدیلی وابسته به بخش کشاورزی نیز بخشی از اشتغال گیلان را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت های صنایع غذایی گیلان در حوزه تولید و فرآوری چای، برنج، انواع لبنیات، زیتون، آب معدنی، کنسروجات و ماءالشعیر فعالیت می‌کنند. این استان از لحاظ تولید و صادرات کیک و کلوچه نیز جایگاه مهمی در کشور دارد.

صنایع

با وجود حدود ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در استان گیلان، بخش صنعت نیز در اقتصاد این استان نقش مهمی دارد. این استان در تولید محصولات مهمی چون سیمان، کاشی و سرامیک و محصولات دخانی ظرفیت‌های بالایی دارد و بخشی از نیازهای کشور را تأمین می‌کند. تولید محصولات فولادی مختلف از جمله میلگرد، ورقه‌های فولادی و شمش فولاد نیز در این استان رواج دارد.

قرارگیری حدود ۳۰ واحد تولیدی در حوزه قطعات خودرو بر اهمیت اقتصادی استان افزوده است. در حوزه نساجی و پوشاک، بیش از ۲۴۰ واحد صنعتی در گیلان قرار دارند که محصولاتی از جمله الیاف پلی پروپلین، پارچه پنبه‌ای و انواع پوشاک را تولید می‌کنند.

خدمات

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بخش خدمات بیشترین سهم را در اقتصاد گیلان دارد. رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و… بخشی از واحدهای اقتصادی مرتبط با بخش خدمات هستند. همچنین، گردشگری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی خدمات محسوب می‌شود. وجود جنگل‌های سرسبز، دریا و رودخانه‌های متعدد و مناظر طبیعی زیبا، از مهم‌ترین دلایل رونق گردشگری استان است.

مراکز تفریحی و رفاهی و اقامتگاه‌های استان از منابع اصلی درآمد بخش خدمات هستند که هر ساله به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با وجود رونق گردشگری و اهمیت بالای بخش خدمات، گردشگری شهر رشت به سرمایه‌گذاری و اقدامات مدیریتی جدی نیاز دارد. رها شدن بناهای قدیمی و ارزشمند که قابلیت بهره‌وری بالایی دارند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دلسوزان گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

صنایع فعال شهر رشت

در بخش قبلی اشاره کردیم که صنعت یکی از سه حوزه اصلی تأثیرگذار بر اقتصاد گیلان است. شهر رشت ظرفیت‌های صنعتی متعددی دارد که برخی از آن‌ها به حال خود رها شده‌اند. رشت الكتريک (شرکت الکتریک ایران)، شرکت فرش گیلان، صنایع پوشش و شرکت صنایع تندر برخی از صنایع غیرفعال رشت هستند.

ناحیه صنعتی رشت که یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور محسوب می‌شود، برخی از بهترین شرکت های رشت را در خود جای داده. حدود ۲۸۰ واحد مختلف در این شهر صنعتی واقع شده‌اند که تقریبا نیمی از آن‌ها فعال هستند. علاوه بر آن، شهرک صنعتی رشت سپیدرود نیز یکی از نواحی صنعتی مهم شهر به شمار می‌آید.

در ادامه با پنج مورد از بزرگترین شرکت های استان گیلان که در حال حاضر در حال فعالیت هستند آشنا می‌شویم:

  • مجتمع فولاد گيلان: کارخانه فولاد گیلان در دو بخش نورد فولاد گرم و سرد فعالیت می‌کند. این کارخانه در شهرک صنعتی رشت واقع شده و اولین و بزرگترین کارخانه نورد فولاد کشور است.
  • مجتمع دخانیات گیلان: این کارخانه بزرگترین واحد تولیدی سیگار شرکت دخانیات ایران است که انواع سیگارهای بهمن، زیکا، کاسپین و… را تولید می‌کند.
  • ايران پوپلين رشت: این کارخانه در حوزه تولید انواع نخ پنبه پلی استر، رنگرزی پارچه و… فعالیت می‌کند.
  • شرکت نوش آفرین گیلان: یکی از کارخانه های مواد غذایی رشت است که در شهرک صنعتی واقع شده و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده. این کارخانه در زمینه تولید انواع کنسرو ماهی تن، سس مایونز، کچاپ و ساشه فعالیت می‌کند.
  • کیسه بافی ثمین: ثمین یکی از کارخانجات کیسه گیلان است که در زمینه تولید انواع کیسه‌های مورد نیاز در کار بسته بندی آرد، قند و شکر و… فعال است.

جمع‌بندی

در این مقاله ضمن آشنایی با وضعیت بازار کار و اقتصاد شهر رشت، برخی از صنایع مهم آن را معرفی کردیم. رشت مرکز استان گیلان و یکی از مهم‌ترین شهرهای شمالی کشور است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود از گذشته تا کنون از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. منابع اصلی درآمد این شهر به ترتیب خدمات، کشاورزی و صنعت هستند و بسیاری از مردم شهر در این سه حوزه فعالیت می‌کنند.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *