نکات، بایدها و نباید‌ها در طراحی اپلیکیشن آموزشی

 

اپلیکیشن‌ها بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند. با استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌توانید دسترسی آسان‌تری به اطلاعات و خدمات موردنیاز خود داشته باشید، کارهای خود را سریع‌تر انجام دهید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید. بااین‌حال، استفاده صحیح، عاقلانه و مسئولانه از اپلیکیشن‌ها ضرورت دارد. در عصر حاضر طراحی برنامه‌های آموزشی یکی از موارد مهم و ضروری است که در همه برنامه‌های زندگی دخیل است. افزون بر آن با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و همین‌طور افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند تلفن همراه آموزش و یادگیری رنگ و بویی تازه به خود گرفته است همچنین استفاده از طراحی اپلیکیشن حرفه‌ای به‌خصوص طراحی اپلیکیشن موبایل، چه اپلیکیشن‌های اندروید و چه اپلیکیشن‌های iOS به طور قابل چشمگیری افزایش داشته است. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب نکاتی فوق‌العاده در مورد طراحی اپلیکیشن آموزشی را با شما به اشتراک بگذاریم.

طبقه‌بندی انواع اپلیکیشن‌های آموزشی

اول از هر چیز بهتر است به طور خلاصه به معرفی انواع اپلیکیشن‌های آموزشی بپردازیم تا بتوانید با دید شفاف و بازتری اطلاعاتی را که بیان خواهند شد بکار بگیرید. به‌طورکلی تمامی اپلیکیشن‌های آموزشی در طبقات زیر جای می‌گیرند:

برنامه‌هایی که بر روی یک موضوع خاص متمرکز هستند

این اپلیکیشن‌ها رایج‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که کاربران در فاصله‌های مکرر از آن استفاده می‌کنند و به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد فقط برای پاسخگویی به مسائل و سؤالات یک موضوع خاص طراحی شده‌اند. به طور مثال اگر اپلیکیشن شیمی باشد با زیرشاخه‌های آن سروکار دارد. این برنامه‌ها برای تمامی امتحانات در طول سال تحصیلی کاربردی هستند.

برنامه‌هایی که برای آزمون‌های رقابتی کاربرد دارند

اپ‌هایی هستند که به طور اختصاصی به کاربران در آزمون‌های رقابتی کمک می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها بدین صورت طراحی شده‌اند که با شبیه‌سازی آزمون‌ها به کاربر کمک کنند که همراه با چارچوب و قوانین همان آزمون به آمادگی و یادگیری بپردازد.

برنامه‌های آموزش از طریق بازی

این اپلیکیشن‌ها از طریق بازی و انجام مراحل پی‌درپی به کاربر خود در فرایند یادگیری کمک می‌کنند. این دسته اپلیکیشن‌ها بیشتر برای آموزش به کودکان طراحی می‌شود؛ اما تأثیر استفاده از بازی برای آموزش را روی افراد بزرگسال نیز نباید دست‌کم گرفت.

برنامه‌های آموزش زبان‌های خارجی

امروزه با ساخت اپلیکیشن آموزشی و گسترش آن در حوزه تکنولوژی این امکان فراهم شده است که بدون وجود معلم و با هزینه‌ای مناسب، اصول اولیه هر زبانی را فرابگیرید.

برنامه‌های آموزش دوره‌های آنلاین حرفه‌ای

این اپلیکیشن‌ها زیر نظر مؤسسات و دانشگاه‌ها طراحی می‌شوند و امکان آموزش از راه دور و دوره‌های حرفه‌ای آنلاین را فراهم می‌کنند. استفاده از این برنامه‌ها به شما این قابلیت را می‌دهد تا همانند مراجعه به دانشگاه در جلسات تدریس زنده شرکت کنید و با تعامل با دیگران اشکالات مسائل خود را برطرف نمایید.

استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی اندروید و iOS

مزیت‌های استفاده از اپلیکیشن آموزشی

برای بازدهی بهتر اپلیکیشن، هنگام طراحی اپلیکیشن آموزشی خود می‌توانید باتوجه‌به مزیت‌های زیر و رعایت آن هنگام طراحی، کمال استفاده را ببرید و در عرصه رقابت با دیگران اپلیکیشن بهتری را به بازار عرضه کنید.

امکان دسترسی ۲۴ ساعته

اپلیکیشن‌های آموزشی دسترسی نامحدود زمانی برای کاربران ایجاد می‌کنند و این امکان را برای مخاطبان خود فراهم می‌کنند که در هر ساعت از شبانه‌روز آموزش ببینند. این مزیت یکی از مهم‌ترین برتری اپلیکیشن‌ها نسبت به مدارس و دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

امکان تعامل باکیفیت با دیگران

در اپلیکیشن‌های آموزشی که امکان تعامل و ارتباط با معلم و دیگر یادگیرندگان وجود دارد فرایند آموزش و یادگیری بهتر صورت خواهد گرفت. چرا که در عین مشارکت با دیگران فرصت رفع اشکال برای هر فرد نیز در دسترس است و افراد در هر لحظه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

امکان تجزیه‌وتحلیل روند آموزش

با درنظرگرفتن این آپشن هنگام طراحی اپلیکیشن آموزشی شما می‌توانید با استفاده از نمودارها و چارت‌های گرافیکی روند پیشرفت هر کاربر را به نحوی قابل‌فهم به او ارائه دهید تا ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف روند یادگیری بهتری را طی کند.

به‌کارگیری روش یادگیری سیستماتیک

هنگام طراحی اپلیکیشن آموزشی به‌گونه‌ای عمل کنید که مخاطب به طور هم‌زمان یادگیری هوشمندانه و سیستماتیک را بکار گیرد. کل محتوای برنامه آموزشی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تمایل کاربر را برای یادگیری چیزهای بیشتر افزایش دهد و همچنین یادگیری به شیوه‌ای سیستماتیک افزایش یابد.

امکان شخصی‌سازی

به یاد داشته باشید که سیستم یادگیری برای هر فرد منحصربه‌فرد است. پس موقع طراحی اپلیکیشن آموزشی خود حتماً انعطاف‌پذیری لازم را به خرج دهید و تاحدامکان در هر مورد امکان شخصی‌سازی برنامه و محتوای آموزشی را برای کاربر فراهم کنید.

یادگیری جذاب‌تر با اپلیکیشن‌های آموزشی

مهم‌ترین نکات در طراحی اپلیکیشن آموزشی چیست؟

چند نکته مهم دیگر که در افزایش بهره‌وری اپلیکیشن مؤثر هستند.

  • مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید و علایق، نیازها و سطح دانش آنها را در نظر بگیرید.
  • از رنگ‌ها و تصاویر جذاب استفاده کنید همین‌طور رابط کاربری اپلیکیشن باید برای کاربران جذاب باشد.
  • محتوای خود را به طور مؤثر سازماندهی کنید و مطالب خود را به بخش‌ها و فصل‌های مختلف تقسیم کنید.
  • از جابه‌جایی ساده استفاده کنید؛ زیرا کاربران باید به‌راحتی بتوانند در اپلیکیشن شما جابه‌جا شوند.
  • از فونت‌های خوانا استفاده کنید تا خواندن محتواها و متن‌ها برای کاربران آسان شود.
  • به تست و آزمایش اپلیکیشن خود توجه کنید و قبل از انتشار اپلیکیشن، آن را به طور کامل تست کنید.

بایدها و نبایدها در طراحی اپلیکیشن آموزشی

علاوه بر نکات ذکر شده موارد زیر به بایدها و نبایدهایی که در بهبود طراحی اپلیکیشن آموزشی به ما کمک می‎کند پرداخته است.

بایدها:

  • رابط کاربری ساده و جذاب: استفاده و کار با اپلیکیشن باید به‌گونه‌ای باشد تا برای همه کاربران آسان و ساده باشد.
  • محتوای باکیفیت: محتوای آموزشی ارائه شده در برنامه باید به‌دور از اضافه‌گویی دقیق، به‌روز و کاربردی باشد.
  • قابلیت‌های تعاملی: از آزمون‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی استفاده کنید و مشارکت کاربران با یکدیگر را افزایش دهید تا رقابت سالمی ایجاد کنید.
  • قابلیت‌های اجتماعی: هنگام طراحی اپلیکیشن آموزشی با ساخت قابلیت چت‌روم و سایر درگاه‌های ارتباطی امکان تبادل نظر و پرسش‌وپاسخ بین کاربران را فراهم کنید.
  • به‌روزرسانی‌های منظم: با به‌روزرسانی مکرر و منظم کاربران را به یادگیری تشویق کنید، محتوای جدید اضافه کنید و اشکالات را برطرف کنید.

نبایدها:

  • عدم سادگی و وضوح: رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن آموزشی باید ساده و واضح باشد تا کاربران به‌راحتی بتوانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند. علاوه‌برآن از هرگز فونت‌های ناخوانا، رنگ‌های نامناسب و چیدمان بدون سازماندهی عناصر رابط کاربری استفاده نکنید.
  • عدم تناسب با اهداف آموزشی: محتوای آموزشی که در اپلیکیشن ارائه می‌شود باید با اهداف آموزشی اپلیکیشن تناسب داشته باشد.
  • عدم وجود قابلیت جستجو: از مهم‌ترین ملزومات در طراحی اپلیکیشن آموزشی وجود قابلیت سرچ و جستجو است تا کاربران به‌راحتی بتوانند محتوای موردنظر خود دست پیدا کنند.
  • عدم مصرف بهینه باتری: اپلیکیشن باید به طور بهینه از باتری دستگاه استفاده کند. نقض این مورد سبب آسیب رساندن به دستگاه کاربر می‌شود.

دسترسی آسان به اپلیکیشن آموزشی

سخن پایانی

باتوجه‌به تمامی موارد ذکر شده و نکات بیان شده و رعایت آن می‌توانید این فرصت را ایجاد کنید تا در آموزش از راه دور به‌وسیله اپلیکیشن‌ها حرفی برای گفتن داشته باشید و در انتقال و گسترش اطلاعات تحول ایجاد کنید.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *