جاوا اسکریپت چیست؛ ۴ کاربرد زبان برنامه نویسی java script

در میان زبان های برنامه نویسی تنوع زیادی وجود دارد. اگر به عنوان برنامه نویس فعالیت دارید، حتما می دانید که “جاوا اسکریپت چیست”؟ وقتی قصد راه اندازی وبسایت داشته باشید به ویژه برای سایت های فروشگاهی  و شرکتی استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یکی از بهترین گزینه ها است. این زبان امکان طراحی طراحی گرافیکی متحرک را در صفحات وبسایت ایجاد می کند و همین موضوع باعث شده تا این زبان به اولویت اصلی برای برنامه نویسان تبدیل شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت “جاوا اسکریپت چیست” و چه کاربردهایی دارد.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت زبانی مناسب برای طراحی وب سایت هایی است که قصد استفاده از گرافیک متحرک یا نمایش اسلایدی عکس ها را در آن دارید. از مهمترین ویژگی های این زبان قابلیت به روز شدن آن و نیز تغییرپذیری است. شما می توانید به راحتی از این زبان برای طراحی سایت های فروشگاهی یا شرکتی استفاده کنید. دست شما برای طراحی انواع تصاویر و طرح های متحرک و متنوع باز است. وقتی از این زبان برای برنامه نویسی استفاده می کنید، متحمل هزینه های سنگین نمیشوید و این یکی از مهمترین مزایای این زبان است. در واقع یکی از زبان های مقرون به صرفه برای طراحی سایت است که به ویژه برای کسب و کارهایی کوچکی که قصد راه اندازی وبسایت خود را دراند، بسیار مناسب است.

زبان جاوا اسکریپت نخستین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط برندن ایچ با هدف پویا سازی و افزایش جذابیت وب سایت ها ایجاد شد. زبان جاوا با دست بردن در کدهای HTML و تغییراتی جزیی در آن ابداع شد.

اگر برای طراحی سایت از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده می کنید، حتما به خوبی با مزایای آن هم آشنا هستید و از مهمترین مزایای این زبان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعامل
  • سرعت بالا
  • سهولت دسترسی و یادگیری
  • یکپارچه سازی
  • مبتنی بر رویداد
  • امکان اشکال زدایی و تست آسان
  • مستقل بودن پلتفرم

۴ کاربرد زبان برنامه نویسی java script

زبان برنامه نویسی جاوا کاربردهای مختلفی دارد و این تنوع  کاربرد باعث شده تا این زبان محبوبیت زیادی داشته باشد. البته مزایایی که برای آن برشمرده شد باعث شده تا استفاده از این زبان برای طراحی سایت بدون کد نویسی نیز مناسب باشد. در ادامه به ۴ مورد از مهمترین کاربردهای این زبان در برنامه نویسی اشاره می شود:

برنامه های کاربردی وب

در میان زبان های مختلف برنامه نویسی تنها زبانی که امکان ایجاد برنامه های کاربردی شبیه وبسایت ها را برای کاربر فراهم می کند، زبان جاوا اسکریپت است. این موضوع به افزایش امنیت سایت نیز کمک می کند. شما می توانید با استفاده از این زبان به راحتی با استفاده از فریم ورک های مختلف برنامه ها و نیازهای خود را مدیریت کنید.

بازی های مرورگر

یکی از مهمترین کاربردهایی که از زبان برنامه نویسی جاوا می شودف برای راه اندازی بازی های مرورگر است که می توان علاوه بر طراحی بازی آن را توسعه نیز دارد. این بازی های مبتنی بر وب و گوشی های آنلاین هستند. از همین رو در دسترس تمام مخاطبان قرار دارد. اگر شما هم قصد راه اندازی بازی های مبتنی بر مرورگر را دارید، قطعا بهترین زبانی که برای آن می توانید انتخاب کنید، جاوا اسکریپت است.

 

تعامل با کاربرد

کاربرد دیگری که از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می شود، افزایش امکان تعامل با کاربرد است که صفحات وب اجاره می دهد نمایش انیمیشن یا منوهای کشویی امکان پذیر باشد. بزرگنمایی یا کوچک نمایی تصاویر وب نیز از دیگر قابلیت هایی ست که جاوا اسکریپت امکان پذیر می کند. اگر می خواهید تعامل بیشتری با کاربران خود داشته باشید حتما به این نکته توجه کنید. تعامل بیشتر با کاربرد به معنای افزایش ترافیک  و نیز بهبود رتبه شما در گوگل می شود. علاوه بر اینکه سئوی چنین سایت هایی که با زبان جاوا طراحی شده اند، مسیر کوتاه تر و هموار تری برای رسیدن به هدف پیش رو دارند.

در سیستم تعاملی که با کاربر، توجه به سیستم های رزرو نیز تا حد زیادی بسیار مهم است. در این زمینه نیز از زبان جاوا اسکریپت استفاده می شود. همه این تلاش ها با هدف افزایش تعامل با کاربر است. از همین رو می توان از آن در سیستم رزرو انواع کسب و کارها از رزرو بلیط هواپیما و هتل گرفته تا رزرو رستوران و سینما و تئاتر استفاده کرد.

نقشه های تعاملی از دیگر محصولاتی است که در آن از زبان جاوا استفاده می شود. این نقشه ها امکان بزرگنمایی و زوم بالایی را دارد که جاوا امکان آن را برای کاربران فراهم کرده است.

توسعه بازی های اینترنتی و واقعیت مجازی

وقتی از زبان جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی بازی های آنلاین استفاده می کنید، این شانس را دارید که به راحتی فضا را برای توسعه دهندگان جدید باز کنید. چارچوب های جاوا اسکریپت در واقع امکان ایجاد برنامه های تحت وب و موبایل را تسهیل می کند از همین رو می توان از آن برای فریم ورک های مختلف نیز استفاده کرد. واقعیت مجازی نیز از دیگر کاربردهای جاوا اسکریپت است که امروزه از آن استفاده زیادی می شود. VR شرایطی هیجان انگیز و تجربه جالبی را برای انسان ها رقم زده است. امروزه از این تکنولوژی به وفور در بازی های آنلاین استفاده می شود از همین رو گیمرها از آن استقبال زیادی می کنند. در واقع می توان گفت قوی ترین ابزار در واقعیت مجازی  و بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی، زبان جاوا اسکریپت است.

نتیجه گیری

راه اندازی وبسایت و برنامه های تحت وب و موبایل امروزه برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. در واقع انعطاف پذیری و مدیریت هزینه ها از طریق انتخاب زبان برنامه نویسی کمک می کند تا وبسایت ها بتوانند در مسیر طراحی وبسایت یا بازی آنلاین مورد نظر موفق شوند. شرکت خدمات فناوری اطلاعات و وب، وب‌رمز با بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای در زمینه خدمات طراحی سایت، برنامه نویسی، خدمات هاستینگ، سئو و تولید محتوا تلاش دارد، تا بهترین و با کیفیت ترین خدمات را در زمینه های گفته شده به مشتریان خود ارائه کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *